Kvinde laver yoga, glad mave
© Jakob Helbig

Yoga for fordøjelsen og fornøjelsen

Tung mad og lidt for mange brunkager kan i bogstaveligste forstand sætte en stopper for dit velbefindende, fordi din fordøjelse er under pres i december. Med 8 stimulerende yogaøvelser, du kan lave hjemme på stuegulvet, kommer du let og tilpas gennem julemåneden.

19. december 2016 af Susanne Lidang

Maven skal masseres 

På samme måde som anspændte skuldre har brug for en omgang massage til at blive forløst, har fordøjelses-systemet brug for, at tarmene bliver masseret, så de giver slip på det, de holder på.

Din personlighed påvirkes af, hvordan dine tarme har det.

Både bevægelse og måden, vi trækker vejret på, spiller en vigtig rolle for et sundt og velfungerende mave-tarm-system. Når du fx går, løber og hopper, bevæger du rygsøjlen, som understøttes af aktive ryg- og mavemuskler, og det har stor indvirkning på tarmene, at både rygsøjle, ryg og mave er i bevægelse. Så bare det, at du kommer op af den bløde sofa og sætter det ene ben foran det andet, masserer tarmene og holder maven i gang.

Få din tarm i topform med disse kostråd.

Får du samtidig sat fokus på din vejrtrækning, er du godt hjulpet. Jo dybere dit åndedræt er, jo flere affaldsstoffer udskiller du, og det er væsentligt, for affaldsstoffer belaster din fordøjelse. Så meget som 70 pct. af de affaldsstoffer, vi har i kroppen, bliver udskilt gennem vejrtrækningen.

Sådan får du styr på din vejrtrækning.

Når du er færdig med de 8 øvelser er det godt at lave hvilestillingen. Den forstærker effekterne af programmet og gør dig helt afslappet. 


Nedenfor finder du de 8 yoga-øvelser

Tema

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...