Kvinde løber
© iStock

Derfor skal du ikke springe din vinterløbetur over

Vi ved godt, at det er fristende at lade være, men du må virkelig ikke snyde dig selv for de her fordele ved vinterløb.

9. december 2016 af Anna Sjøstrøm

Det er let at finde gode undskyldninger, når sofaen trækker mere end løbeturen i det kolde vejr. Og vi kender det alt for godt, men netop nu er der ekstra fordele ved at finde løbeskoene frem.

1. Kom ud og bliv glad

I takt med at vinteren byder på færre lyse timer, er vi også i større risiko for at blive triste, nedtrykte og deprimerede. Heldigvis kan vi selv være med til at vende den risiko ved at finde løbeskoene frem og begive os ud i dagslyset. Forskning fra Duke Universitet har nemlig vist, at 30 minutters træning er 4 gange så effektivt til at producere serotonin i hjernen og til at reducere symptomer på depression  - sammenlignet med medicin.


2. Hold forkølelsen væk

På dage hvor man ikke kan komme ud af døren, er det let at overbevise sig selv om, at man bedst muligt holder sig sygdomsfri under tæppet på sofaen. Beklager, men du er gal på den. Forskning fra Mayo Foundation for Medical Education and Research har nemlig vist, at regelmæssig motion nedsætter risikoen for at få en virus med 20-30%.

3. God åndedrætstræning

Løbeture om vinteren er særlig god konditionstræning, fordi de kølige temperaturer gør, at kroppen trænes til at optage ilten mere effektivt. Et studie fra Northern Arizona Universitet har påvist en sammenhæng mellem kolde omgivelser og forbedret maksimum iltoptagelse. 

GOD TUR!

Få en lækker Kari Traa træningstrøje + 4 numre af I FORM til kun 149 kr. 


Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...