Kvinde sidder på vægtstang
© iStock

Træn efter dit indre ur

Her er guiden til, hvornår du fra naturens side præsterer allerbedst, og til hvornår du bør geare ned med yoga eller en rolig løbetur.

29. september 2016 af Martin Kreutzer

Sådan bør du træne i løbet af dagen

Hvornår vil du helst træne: Når din krop spænder ben for en god præstation? Eller når den er allermest tunet ind på at sætte rekorder? Her får du ur-guiden til, hvornår du bør træne hvad. 

06:00-09:00

Kroppen spænder ben for din træning

Stille og rolig træning, fx en gåtur eller jogging, fungerer fint i morgentimerne. Tidsrummet er ligeledes særdeles velegnet til sanselig bevægeligheds­træning som yoga og pilates.

09:00-13:00

Perfekt til toppræstationer

Tung styrketræning og hårde intervaller vil kunne udføres med bravour sidst på formiddagen. Desværre er de fleste på arbejde på dette tidspunkt. Har du mulighed for at flekse en time på jobbet, vil det være afsindig effektivt at træne hårdt her. Den efterfølgende frokost vil naturligt fungere som det restitutionsmåltid, der får kroppen til at omsætte træningen til et eventyrligt formløft. Er det umuligt for dig at træne om formiddagen på hverdage, så sørg endelig for at gribe muligheden i weekenden.

Timerne før frokost er også et godt tidspunkt til koordinationskrævende træning som fx dans, da hovedet er frisk her.

13:00-15:00

Kroppen skal fordøje nu, ikke træne

Har du tid til at motionere i de tidlige eftermiddagstimer, så gå efter lette aktiviteter, der fremmer fordøjelsen og sørger for, at blodet strømmer hurtigt gennem systemet, herunder også op til hjernen. En rask gåtur eller let kontorgymnastik er perfekt.

15:00-16:00 

Puds din teknik af

Golf, tennistræning, dans, kampsport og andre aktiviteter, der kræver koordination og koncentration, kan med stor fordel placeres midt på eftermiddagen. Hav særligt fokus på at afvikle tekniktræningen her, mens hovedet fungerer optimalt. 

16:00-19:00

Tid til benhård træning

Pulstræning i højeste gear og benhård styrketræning ligger perfekt her, så det er nu, du skal snøre løbeskoene til hårde intervaller, eller fx afsted til en hård crossfittime.

Få her inspiration til, hvilke crossfit-øvelser du kan lave.

19:00-22:00

Nu daler din energi

Passer det godt ind i dit program at træne om aftenen, så sats på afslappende motionsrutiner. Det kan fx være en rask gåtur, yoga, pilates, strækøvelser og andre aktiviteter, som foregår i en rolig atmosfære – og gerne i en lidt dæmpet belysning.

Mangler du idéer til gode yoga-øvelser, så find dem her.

22:00-06:00

Nu skal du sove

Ingen træning nu. Meditation eller en afslappende og søvndyssende yogaøvelse er det eneste, du skal byde din krop så sent om aftenen.

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...