Kvinde, der løber i snelandskab

Vi guider dig til at holde motivationen til træning oppe, selv når det er koldt.

© iStock

Sådan holder du fast i træningen hele vinteren

Er nytårets gode træningsintentioner forsvundet et sted mellem sofahynderne, er det nu, du skal hive dig selv op mentalt og genfinde gejsten til resten af vinteren. Motivationsekspert Rikke Rønholt fortæller her hvordan.

12. januar 2017 af Jeanette Linder

Nu gik det ellers lige så godt. Du startede året med store ambitioner om at komme i dit livs form, men nu er det, som om sofaen er blevet ét stort magnetfelt. Du er langtfra den eneste, der døjer med træningsmotivationen, og ofte er det vores prioritering i hverdagen, den er gal med, mener Rikke Rønholt, som er tidligere eliteløber og i dag holder foredrag om bl.a. motivation. For selvom vi ved, træning er sundt, kommer det ofte bagerst i køen i forhold til job, børn og så videre.

– Træning kan godt føles som en egoting. Mange har intentioner om at gøre noget for sig selv, men når du står over for valget mellem det og fx bage med dine børn, vælger du nok det sidste, fordi du føler, det gør dig til et godt menneske. Men hvis du ikke kan se, at træning også gør dig til et godt menneske, er det svært at prioritere, siger hun.

– Sig fx til dig selv: Jeg ved, at når jeg ikke træner, går det ud over mit humør og min evne til at fokusere på arbejde. Det handler om at lave en konkret forbindelse mellem træningen og andre dele af dit liv.


Ikke alle er bygget til maraton

Efter selv at have trænet intenst i mange år har Rikke Rønholt lært, at der er forskel på, hvordan ens krop reagerer på forskellige typer træning. Hun mener, det er vigtigt at prøve sig frem til lige præcis det, der virker for dig og motiverer dig.

– Der er ingen grund til at presse sig selv ind i en trend som maraton eller hård intervaltræning, for det er bare ikke alle, der er bygget til det. Du skal turde være kritisk og lytte til din krop, for det er svært at finde motivationen, hvis du både skal i gang med en ny træningsrutine og samtidig lave noget, der ikke gør noget godt for dig, siger hun.

Rikke Rønholt slutter af med et sidste tip, som er særlig møntet på den kolde vintertræning: Gå aldrig ned på udstyr.

– Det er faktisk sindssygt vigtigt, at man under sig selv at købe noget træningsudstyr, som er lavet til vintervejret. Det gør en kæmpe forskel. Et par gode vintertights og en god svedundertrøje, som sørger for, at du ikke bliver kold, vanter, pandebånd og så videre – det medvirker til, at du reelt kan holde ud at løbe om vinteren. 

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...