Kvinde i træningstøj udenfor ser glad ud
© iStock

Sådan får du træningen til at føles nemmere

Alene ved at rykke træningen udendørs, kan du føle dig mere energisk, gladere og mindre træt, end hvis du lavede den samme motion i et fitnesscenter, viser ny undersøgelse.

10. oktober 2017 af Karen Vedel og Anja Bruneskjold

Mangler du lyst til at træne? Så flyt den ud under åben himmel - også selvom det er koldt. Naturen får dig nemlig til at træne hårdere og i længere tid, end hvis din workout foregår indendørs.

Forskerne på Innsbruck Universitet, der står bag undersøgelsen, delte 42 deltagere ind i tre grupper. Første gruppe vandrede i naturen i 45 minutter, anden gruppe gik på et løbebånd indendørs, mens den sidste gruppe forholdt sig i ro. Bagefter blev deltagerne bedt om at vurdere deres humør, følelser og hvad aktiviteten havde vækket i dem.

Resultaterne, der er offentliggjort i PLOS One, var bemærkelsesværdige.

Samme træning – ikke samme oplevelse

Begge grupper, der havde bevæget sig, havde, måske ikke overraskende, oplevet flest fordele ved eksperimentet. Men undersøgelsen viste derudover, at de, der havde trekket udendørs, havde den bedste oplevelse. De rapporterede nemlig, at de følte sig mere vågne, energiske, gladere og roligere end de, der havde gået på løbebånd. Alt i alt føltes den udendørs trekking lettere både fysisk og mentalt, selvom begge grupper havde udført præcis det samme omfang træning.

Idrætsprofessor Martin Niedermeier forklarer:

- Den fysiske træning er forfriskende, mens naturoplevelsen lindrer stress. De to ting samtidig skaber en synergieffekt.

Derfor anbefaler professoren udendørs træning og helst et sted, som du synes er både smukt og afslappende med masser af planter og vand:

- Den positive virkning er stærkere jo grønnere og mere blå, at omgivelserne bliver opfattet af udøveren, siger han.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...