Kvinde viser tonet mave
© iStock

Sådan bliver du mere tonet uden at bruge ekstra tid på træning

Vil du gerne være en anelse mere tonet? Måske tænker du ikke over, at du nedprioriterer én enkelt ting.

29. august 2017 af Anja Bruneskjold

Det er ingen hemmelighed, at træning, motion og en sund kost er vejen frem til både en stærkere, sundere og mere tonet krop. Men det er langt fra alt, der skal til, hvis du vil opnå synlige resultater.

Hemmeligheden er søvn. Men det handler ikke bare om at få sine ca. otte timer hver nat. Det er nemlig vigtigt, HVORNÅR du rammer hovedpuden. En god tommelfingerregel er at gå i seng kl. 22.00 og stå op omkring kl. 6.00. Det er nemlig omkring kl 22.00, at dine muskler begynder at reparere sig selv - og derfor er det vigtigt, at du ikke går sent i seng. På den måde får du nemlig meget mindre ud af de timer, du netop har brugt i fitnesscentret.

Det er vigtigt, at du holder dig til din samme sove-rutine, så der ikke kommer rod i din rytme. I de første timer af din søvn producerer kroppen mere testosteron, og det er altså her, dine muskler genopbygges. Hvis du derimod ikke får søvn nok - eller går alt for sent i seng - øger det produktionen af kortisol, vores stress-hormon, som faktisk nedbryder dine muskler.

Sådan falder du lettere til ro

Hvis du ikke er vant til at gå tidligt i seng, bør du med det samme få vendt din døgnrytme, så din melatonin, dit søvnhormon, kommer i spil lidt tidligere end normalt.

  • Tag fx et varmt bad, som får dig til at slappe af

  • Læg dig i seng endnu tidligere end planlagt, og tag en bog med i seng

  • Undgå at kigge på din telefon eller computer inden du skal sove, så det blå lys ikke påvirker din krop til stress. Så kan du nemlig slet ikke falde i søvn.

Sov godt!

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...