© IStock

Overvind de dårlige undskyldninger

Se de otte mest almindelige undskyldninger for ikke at gide at træne - og hvordan du overvinder dem.

20. december 2012 af I FORM

1: "Jeg har ikke tid til at træne"

Desværre er det de færreste af os, der har god tid til noget som helst. Og hvis du ikke har tid til at træne, er det, fordi du ikke vil have tid til det. For i bund og grund er det et spørgsmål om prioritering.

2: "Jeg er så træt, når jeg kommer hjem"
Okay. Det kan være svært at få hevet træningstøjet frem efter en hektisk arbejdsdag. Men prøv alligevel, og gør det som det første når du kommer hjem. Du bliver mere flad af at sætte dig foran fjernsynet. Og en effektiv gang træning vil have den modsatte effekt.

3: "Det er så kedeligt"

Din træning er ikke kedeligere, end du gør den til. Løbetræner du på den samme rute på samme måde hver gang, vil det blive trist i længden. Men der er masser af måder at peppe turen op på. Løb en ny rute og find den her. Løb med musik eller en lydbog. Sæt dig et mål, eller meld dig til et løb, så du har en ekstra motivation til at løbe.

Trænger du til en udfordring? Vær med på I FORMs Burpee-challenge

4: "Åh, jeg er stresset"

Hvis stress og overarbejde er en mere eller mindre fast del i dit liv, er træning, måske bare i form af en løbetur, guld værd. Løb er et af de bedste midler mod stress. Adskillige undersøgelser viser, at du bliver mere kreativ og bedre til at koncentrere dig, hvis du motionerer regelmæssigt. Samtidig er løb nok den motionsform, der giver størst effekt på kortest tid.

5: "Glem det! Regnen pisker jo ned"

Vejret ser typisk meget værre ud indefra, end når man står midt i det. Det rigtige tøj gør det tåleligt at løbe under selv de værst tænkelige forhold. Er det virkelig rædsomt vejr, så snup en time i fitnesscentret eller svømmehallen.

6: "Min form er elendig. Hvor bliver resultaterne af?"

Hav tålmodighed. Noget af det mest demotiverende er skuffede forventninger. Det vigtige er, at du holder ud og ikke springer over i starten, fordi du ikke føler, at der sker noget. Følger du I FORMs prgrammer, vil du med garanti opleve en lille, men konstant forbedring af din form.

7: "Når børnene er lagt i seng, er det for sent"
Hvem siger, at du skal vente så længe? Du kan sagtens gøre din løbetur til et familieanliggende. Din partner tager sikkert ikke skade af at få rørt stængerne, og børnene vil elske at ledsage mor og far på deres cykler eller måske løbe med.

8: "Det er så frygtelig hårdt at løbe"

Hvis du synes, at det er for hårdt at løbe, presser du med garanti dig selv for meget. For det behøver ikke at gøre ondt for at gøre godt. Hvis du følger vores begynderprogram, vil du vænne kroppen til at løbe uden på noget tidspunkt at presse dig selv over evne. Der findes også MANGE andre motionsformer, helt sikkert også én der passer til dig. Du kan bruge denne test at finde en sport, der tænder dig!

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...