Introvert, kvinde i løbetøj, efterår
© Colourbox

Hvilken type træning passer til en introvert?

Fyldte fitness-centre kan tit virke uoverkommelige og drænende for træningsmotivationen - især hvis man er introvert. Men frygt ej, disse træningsformer giver dig både roen og træningslysten tilbage igen.

17. november 2016 af Sara Mahler
Der er ikke noget at sige til, at fitnesscentrets virvar dræner dig, hvis du er introvert. Så lader du bedst batterierne op, hvis du træner alene eller på mindre hold, hvor du kender de andre rigtig godt og ved, hvad du møder ind til. Overvej at melde dig ind i en forening, hvor du kan komme på hold med de samme hver uge.

Men hvad skal du så træne? Her kommer nogle bud, som forhåbentlig kan inspirere dig til at finde den træning, der lige er dig.

Er du introvert? Tag testen her.

At være introvert er ikke det samme som ikke at være glad for selskab. Det skal bare være overskueligt.

Tips til træning

Udholdenhed
Træning som cykling, roning, løb og svømning, der kan være rutinepræget og kræver viljestyrke og udholdenhed, passer godt til introverte. Du kan finde klubber og hold overalt og være sammen med andre men stadig være dig selv, når du svømmer eller sidder på cyklen.

Mentaltræning

Yoga, pilates og mindfulness, hvor du kan koble af og nyde det stille samvær med holdkammeraterne, vil du formentlig synes godt om. Introverte er desuden gode til at lytte til deres krop, hvilket er en god egenskab i yoga.

Præcisionstræning

Du kan også overveje at gå til fx golf eller skydning, der kræver koncentration, fine bevægelser og rutiner. Et introvert sind kan blive ved og ved uden at miste målet af syne.

Hjemmetræning

Giv dig selv en hjemmetræning en gang imellem foran tv’et eller med en app ved hånden. Det kan være sammen med manden, veninden eller datteren, eller også kan du forkæle dig selv med alenetid.

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...