Kvinde sidder på hug og strækker det ene ben ud til siden.
© iStock

5 myter om udstrækning, du virkelig ikke må tro på

Du har sikkert hørt en masse om, hvad du bør og ikke bør gøre, når det handler om udstrækning. Vi har fundet de 5 mest typiske myter. Se bare her!

23. juli 2017 af Anja Bruneskjold

1. Du skal altid strække ud INDEN træning

Hvis din krop ikke er varm, når du strækker ud, er det ikke særlig smart at gøre. Du kan nemlig gøre meget mere skade end gavn. Prøv i stedet at løbe lidt langsomt eller hoppe lidt på stedet til kroppen er varm og klar til træning.

2. Alle bør lave samme form for udstrækning

Sådan er det ikke nødvendigvis. Det afhænger bl.a. af, hvordan man er bygget og, meget vigtigt, hvor gammel man er. Studier viser fx at kvinder over 65 har størst gavn at statiske udstrækninger. Spørg dit lokale fitnesscenter til råds, hvis du er i tvivl om, hvordan du bør gøre.

3. Udstrækning hjælper mod skader

… Og det er også til dels rigtigt. Men mange mennesker begår den fejl, at de laver udstrækningsøvelserne forkert, eller strækker ud, uden kroppen er varm. Og så kan du altså risikere at pådrage dig selv diverse skader.

4. Du kan ALDRIG overstrække

Det passer ikke! Hvis du strækker en muskel alt for meget, kan du faktisk risikere at beskadige den - og altså overstrække den. Hvis du ikke er vant til at strække ud, er det vigtigt at begynde langsomt og måske forsøge at lave hvert eneste stræk på en udånding. Sug godt med luft ind, og pust så langsomt ud, mens du strækker.

5. En foam roller er lige så god

Ikke hvis du direkte sammenligner med udstrækning. Selvom både udstrækning og en foam roller kan nå dybt ind i kroppen og afhjælpe spændinger, så er udstrækning klart bedst, når det handler om smidighed. Her kan en foam roller slet ikke hjælpe dig på samme måde.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...