Kvinde træner med lette håndvægte
© Colourbox

3 træningsøvelser, du helt sikkert bør droppe

Det er næsten skørt at bruge tid på øvelser, du ikke får noget ud af.

1. september 2016 af Anja Bruneskjold

Nogle træningsøvelser giver bare ikke et lige så stort udbytte som andre. Så hvorfor bruge tid på dem? Tjek, hvilke øvelser, du bør undgå!

Mavebøjninger er ikke arbejdet værd

Det er ikke decideret dårligt at lave mavebøjninger. Men hvis du er ude efter en synlig sixpack, giver det ikke mening kun at styrke så små muskelgrupper.

I stedet kan du med fordel erstatte mavebøjninger med planke-øvelser, som træner både ryg, mave og arme. Øvelsen er meget mere effektiv og gør din krop stærk og tonet.

Lav ikke donkey-kicks, hvis du vil træne baller

Øvelsen er egentlig en supergod styrkeøvelse. Men man kan nemt komme til at udføre den forkert og i stedet gøre skade på den nederste del af ryggen.

Hvis du gerne vil give numsen et løft, kan du i stedet lave forskellige former for squats. Særligt squats på ét ben ad gangen styrker både ballen, hele benet og dit core.

Ung kvinde laver donkey-kicks
Donkey-kicks er gode. Men det løfter ikke din numse ... © Colourbox

Drop de lette vægte

Og de tusindvis af gentagelser. Hvis du gerne vil mormor-armene til livs, er du nødt til at lade de lette vægte ligge. For at kunne styrke og reparere dine muskler, skal du nemlig nedbryde muskelfibre – og det er ikke muligt, hvis du kun træner med alt for lette vægte. I stedet for de lette vægte og mange gentagelser, bør du i den grad prøve kræfter med de tunge vægte. Efter 10 gentagelser burde du få en brændende fornemmelse i de muskler, du træner. Hvis ikke det er tilfældet, er dine vægte for lette.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...