Test styrken i dine ben - passer den til din alder?

Hvor gammel er din krop egentlig? Få et fingerpeg om det her.

TEST: Hvor stærke er dine ben?

Hvordan står det egentlig til med styrken i dine ben? Er de reelt yngre eller ældre end dig? Tag denne simple test og find ud af det - hvis du tør!

24. november 2017

I denne hårde øvelse - en klassisk squat - kommer dine lår og balder på overarbejde, mens din ryg og mavemuskler bruges mindst muligt. Derfor er en squat genial til at teste styrken i dine ben!

Sådan tester du styrken i dine ben

Test din styrke ved at se, hvor mange klassiske squats, du kan tage i træk. 

Udgangsposition til squat:

Stå med hoftebreddes afstand mellem fødderne. Hold hælene i gulvet under hele øvelsen.

Bevægelse:

  • Bøj i benene og sænk bagdelen, som om du ville sætte dig på en stol. dine knæ skal danne en vinkel på ca. 90 grader. Rejs dig straks – men kontrolleret – op igen.
  • Fokuser på at holde knæene bag tæerne, når du bøjer knæene. Stræk desuden armene frem, når du sænker dig ned. På den måde kan du bedre holde balancen.
  • Sørg for at holde spændingen i balderne under hele øvelsen. Du skal ikke holde pauser mellem gentagelserne – du skal bare køre på.
  • Tag så mange squats, du overhovedet kan uden pause. Tæl imens.

HVIS DU ER MAND: Lav øvelsen på ét ben - dit stærkeste ben! Støt dig evt. til en stol, men brug kun armene som støtte - ikke til at hive dig op med.

Hvor mange squats kunne du tage?

Se i skemaet herunder, hvad din præstation svarer til.

Vil du have hjælp til at få stærke ben og faste baller? Så har vi et godt program til dig lige her.

Resultat af øvelsen for kvinder

 

Gentagelser

Din styrke

  Under 13 squats Øv! Dine ben er ikke særlig stærk – heller ikke for en kvinde på 60 år.  
  13-17 squats Din styrke passer til en kvinde i 60’erne.  
  18-22 squats Din styrke passer til en kvinde i 50’erne.  
  23-26 squats Din styrke passer til en kvinde i 40’erne.  
  27-32 squats Din styrke passer til en kvinde i 30’erne.  
  33-36 squats Din styrke passer til en kvinde i 20’erne.  
  Over 36 squats Tillykke! Dine ben er superstærke – selv for en kvinde på 20 år.  

Resultat af øvelsen for mænd

 

Gentagelser

Din styrke

  Under 13 squats Øv! Dine ben er ikke særlig stærk – heller ikke for en mand på 60 år.  
  13-17 squats Din styrke passer til en mand i 60’erne.  
  18-22 squats Din styrke passer til en mand i 50’erne.  
  23-26 squats Din styrke passer til en mand i 40’erne.  
  27-32 squats Din styrke passer til en mand i 30’erne.  
  33-36 squats Din styrke passer til en mand i 20’erne.  
  Over 36 squats Tillykke! Dine ben er superstærke – selv for en mand på 20 år.  

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...