Kvinde laver russian-twist
© Morten Andersen

Sådan laver du russian twist

Russian twist er en roterende mavebøjning, der i den grad kan sætte dine skrå mavemuskler på prøve. Læs her, hvordan du griber øvelsen an.

10. juli 2017 af Maria Albøg Jespersen

Russian twist

Denne roterende mavebøjning sætter dine mavemuskler på prøve og er specielt god til de skrå mavemuskler, og så er sværhedsgraden ovenikøbet let at variere. Russian twist-øvelsen kan dog gøre skade på din ryg, hvis du laver den forkert.

Derfor er russian twist-øvelsen god

  • Træner de skrå mavemuskler og core.
  • Forebygger rygsmerter.
  • Giver dig en flottere kropsholdning.

Russian twist styrker primært musklerne i:

  • Mave

Sådan laver du russian twist

  1. Sæt dig med bøjede knæ og foldede hænder, og læn dig lidt bagud. Løft fødderne fra gulvet, spænd op i core, og find balancen.
  2. Drej overkroppen så langt til den ene side, som du kan, og rotér dernæst til den anden side. Fortsæt i et hurtigt tempo.

Husk dette, når du laver russian twist

Løft fødderne
Det stiller større krav til dine muskler og din balanceevne.

Spænd op i core
Det gør det nemmere at holde balancen og skaber stabilitet til øvelsen.

Drej i torso
Husk, at det ikke er dine arme, men overkroppen, der skal rotere.

Hold ryggen ret
Falder du sammen i rygsøjlen, er du ved at være træt, og så skal du stoppe.

Brug albuerne
Hvis du kan mærke, at dine arme arbejder mere end maven, kan du presse albuerne ind til kroppen.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor ofte spiser du kød?


I FORM anbefaler