Kvinde med faste baller
© wichmann+bendtsen

Hemmeligheden bag faste baller

Styrketræning er træning, der får dine muskler til at vokse, og større muskelmasse er præcis, hvad du har brug for til at forme dine baller. Find her de 8 allerbedste styrketræningsøvelser til faste baller.

26. oktober 2016 af Marianne Korsgaard

7 gode grunde til at have stærke baller

  1. En bedre holdning: Stærke baller giver dig en bedre holdning, da ballemusklerne holder dit bækken stabilt, når du sidder, står og går.
  2. Højere forbrænding: Jo flere muskler, jo højere forbrænding både før, under og efter træning.
  3. En bedre løbestil: Du bliver en bedre og mere udholdende løber, når du har stærke baller og ben.
  4. Skåner din ryg: Stærke ballemuskler beskytter din rygsøjle, da de tager af for mange af de stød, som kroppen udsættes for under løb.
  5. Øget kraft: Du opnår mere kraft og acceleration, jo stærkere dine ben- og ballemuskler er. Det gavner dig under løb, men også ved hop og løft, hvor dine muskler er i stand til at reagere hurtigt.
  6. Lavere risiko for skader: Stærke ben og baller er mere udholdende og sænker din risiko for skader. Mange skader skyldes enten overbelastning, eller at du er træt og derfor uopmærksom.
  7. Overskud i hverdagen: Stærke baller gør dig mere udholdende i hverdagens mange aktiviteter, fx gang på trapper, cykling til arbejdet osv.

Sådan skal du træne

  • Du skal gennemføre programmet med de 8 øvelser 3 gange om ugen. Sørg for ikke at styrketræne to dage i træk, dine muskler har brug for ro, så de kan genopbygges og blive klar til næste træning.
  • Hver øvelse gentages 10 gange, inden du går videre til næste øvelse. Afhængigt af dit niveau gentager du sættet med de 8 øvelser 3-6 gange. Sørg for, at dine håndvægte/kettlebells er så tunge, at du kun lige akkurat kan udføre de to sidste gentagelser af hver øvelse.
  • Opvarmning er vigtigt. Varm op i 10 minutter inden hver træning. Fx med løb, romaskine eller crosstrainer.

Find de 8 effektive styrketræningsøvelser herunder

Tema

Nå dine mål i 2017

Måske er du interesseret i...