Trænet numse, mørkt billede
© iStock

Den bedste øvelse til dine baller, som du aldrig har hørt om

Undrer du dig over, at dine baller og numse ikke helt får det løft, som du ellers kæmper så hårdt for? Så bør du læse med her!

15. februar 2017 af Anja Bruneskjold

Udover at baller og numse ikke lige ser ud som du går og drømmer om, så kan det faktisk også give smerter i lænd og ryg, hvis ikke du laver dine øvelser rigtigt. Derfor kan det være en fordel at inkorporere denne øvelse i din træningsrutine. Og det bedste er, at den kun tager ti minutter at lave.

Kroppen er faktisk bygget til at bevæge sig på tre forskellige måder: forlæns og baglæns, ind og ud og til slut rundt. Men vi bruger det meste af vores tid på at bevæge os frem og tilbage. På den måde ender vi med at få ret stærke ballemuskler. Men kun lige midt på numsen. Vi får ligesom ikke rigtig siderne af ballerne med, når vi går rundt eller træner. Og så kan det altså være lige meget at bruge timevis i træningscentret.

Find flere suveræne balle-øvelser her.

Og fordi vi er så svage på siden af numsen - faktisk ved hofterne - risikerer vi at få voldsomme smerter i både lænd og ryg. Heldigvis findes der er nem løsning, der kun tager ti minutter at udføre.

Øvelsen hedder Clamshell og kræver ingen hjælpemidler (måske en måtte, fordi du ellers skal ligge på gulvet).

Læg dig på gulvet i fosterstilling. Før den ene fod ovenpå den anden, så sålerne mødes og dine ben danner en form for “diamant”. Hold øvelsen et øjeblik og før benene tilbage til fosterstillingen. Lav øvelsen 20 gange og rul så over på den anden side - og gentag. Øvelsen bør du lave tre gange om ugen for både at kunne se og mærke resultater.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...