Kvinde med flad mave.

Drømmer du om en flad mave? Så får du her tre effektive øvelser.

© iStock

3 maveøvelser, du ikke må glemme

Drømmer du om en flad mave? Så får du her tre nemme og effektive øvelser, du altid bør huske at lave.

27. april 2017 af Jeanette Linder

Laver du de samme mavebøjninger igen og igen uden at rykke dig? Så er det måske tid til at ruske lidt op i træningsrutinen for at få en flad mave. Vi giver dig tre effektive øvelser, du bør lave hver eneste gang, du træner maven.

1. Planke med knædyp

Læg dig i en almindelig planke på albuerne. Hold kroppen i en lige linje uden at svaje i ryggen, og spænd i maven. Sænk så langsomt og kontrolleret knæene ned, indtil de rører gulvet. Stræk benene igen. Gentag knædyppet 20 gange eller mere, hvis du kan.

2. Hofteløft med ét ben

Lig på ryggen med bøjede knæ og fødderne fladt i gulvet. Spænd i ballerne og løft hoften op mod loftet samtidig med, at du løfter højre ben strakt opad. Hold positionen et par sekunder, og sænk så hoften og benet i gulvet igen. Fortsæt med modsatte ben. Gentag øvelsen 20 gange i alt.

3. Stående håndvægtsrotation

Stå med fødderne i hoftebreddes afstand. Hold en håndvægt med begge hænder i strakte arme ud foran brystet. Drej overkroppen ud til højre side, og hold positionen et par sekunder. Drej så tilbage og ud mod venstre side, og hold et par sekunder. Gentag øvelsen 10 gange, hvor du kommer ud i begge sider.

Start forfra med de tre øvelser, og lav i alt tre sæt.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...