Kvinde, der styrketræner

Træn på dette tidspunkt og få maksimalt udbytte.

© iStock

På dette tidspunkt af måneden får du mest ud af din træning

Find ud af, hvordan du med fordel kan træne efter din cyklus.

9. oktober 2016 af Anna Sjøstrøm

De fleste af os kan nok nikke genkendende til, at man er mere oplagt til at trække i de stramme tights og give den gas i træningsccentret i de uger, hvor man ikke har menstruation. Og nu viser ny forskning faktisk også, at det måske ikke er helt så tosset at tænke sin menstruationscyklus ind i sin træning, hvis man vil have størst udbytte.

Stort udbytte af styrketræning de første to uger

Der er ingen tvivl om, at alle træningspas tæller, og at den bedste træning er den, der rent faktisk bliver til noget. Men når det så er sagt, så viser ny forskning fra Umeå University, at kvinder med fordel kan styrketræne efter deres cyklus, fordi der på nogle tidspunkter i cyklussen er størst udbytte at hente, når det kommer til udvikling af styrke, kraft og muskelmasse. Det svenske forskningsforsøg tog udgangspunkt i 59 kvinders effekt af et fire-måneders styrkeprogram, hvor kvinderne blev inddelt i to grupper, der henholdsvis trænede i de første uger samt sidste to uger af deres cyklus. 

Suppler din styrketræning

Resultaterne viste, at styrketræningen havde størst effekt hos den gruppe af kvinder, der trænede i de første to uger af deres cyklus sammenlignet med dem, der trænede i de sidste to uger af deres cyklus. Det betyder altså, at hvis du vil have størst udbytte af din styrketræning, så skal du finde vægtstængerne frem i de første to uger af din cyklus, for her kan du for alvor udvikle din muskelmasse og styrke. Det betyder dog ikke, at du skal overgive dig helt til sofaen i de øvrige uger, for som bekendt giver enhver form for træning altid udbytte.

--

I FORM anbefaler
I FORM Kostdagbogen er til dig der elsker god mad, men gerne vil passe på kalorierne.
En perfekt service, hvis du gerne vil leve sundere og måske gå et nummer, eller to, ned i taljen. 


Prøv I FORM Kostdagbog 5 dage gratis 

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...