Kvinde træner med håndvægte

Biceps curl var én af de øvelser, som indgik i testpersonernes styrkeprogram.

© iStock

Lette vægte giver større forbrænding

Ved at justere lidt i din styrketræning kan du på 13 minutter forbrænde det samme som på en dobbelt så lang løbetur.

29. januar 2018 af Jeanette Linder & Irene Brøndum

Sådan forbrænder du mest på kortest tid

Der er gode nyheder til dig, der drømmer op et vægttab. Forskere har nemlig fundet opskriften på, hvordan du kan forbrænde en masse kalorier og endda spare tid i samme hug, mens du styrketræner. Du skal gå efter lettere vægte, mange gentagelser og kun helt korte pauser.

I forsøget skulle testpersoner gennemføre et program med seks klassiske styrkeøvelser. De valgte forholdsvis lette vægte og kunne til gengæld nå at lave flere gentagelser i løbet af de 13 minutter, som programmet tog. Det betød, at de forbrændte imponerende 346 kalorier i snit, hvilket svarer til en løbetur på cirka 25-30 minutter.

Kilde: American College of Sports Medicine

Sådan skal du træne

Øvelser

Vælg styrkeøvelser for hele kroppen med enten frivægte eller i maskiner.

Mangler du inspiration til styrketræningsøvelser? Find de bedste her.

Vægt

Vælg en vægt, der svarer til ca. 50 % af det, du maksimalt kan løfte én gang.

Gentagelser

Lav et sæt med 6 øvelser, som laves i 30 sek. hver. Gennemfør sættet 3 gange.

Tempo

Hold et højt tempo. Du skal nå mindst 12-17 gentagelser i løbet af de 30 sek.

Pause

Hold blot en helt kort pause på 15 sek. efter hver øvelse.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor ofte spiser du kød?


I FORM anbefaler