Hjemmetræning, blond kvinde, 7-Minute Workout
© Colourbox

Er det nok at træne en 7-Minute Workout?

Der er efterhånden mange, der lovpriser den såkaldte 7-Minute Workout, der indeholder 12 intensive træningsøvelser. Men er det nok at lave et træningsprogram på bare 7 minutter?

16. november 2016 af Sara Mahler
7-Minute Workout er nok, hvis du er i dårlig form – i hvert fald til at begynde med. 7-Minute Workout kan være med til at kickstarte et træningsliv, men er du vant til at træne, bliver du ikke udfordret nok på 7 minutter. Godt nok er ultrakorte træningsprogrammer med høj puls effektive, men det kan også blive for kort, og ofte står intervaltræning ikke alene i et træningspas. Se, hvordan du kan bygge videre på programmet herunder.

Kom i gang med at træne

De første par uger
Lav dit 7-minuttersprogram tre-fire gange om ugen. Det vil få både din kondition og styrke – og dermed også dit fysiske overskud i hverdagen – til at stige.

Her finder du et supergodt træningsprogram til en 7-Minute Workout 

Den følgende måned
Øg hvert interval med 15-20 sekunder, eller lav to omgange af alle øvelserne. Din krop vænner sig nemlig efter få uger så meget til belastningen, at du må justere for stadig at få noget ud af træningen. Du er derfor allerede nu ude over de 7 minutter og vil herfra primært opleve fremskridt på din kondition. Muskelstyrken har du forbedret det, du kan, med dette program.

Følg med i din fysiske forbedring ved at beregne dit BMI

Et par uger senere
Nu må der andre midler til. Du har fået opbygget en grundform med 7-minuttersprogrammet, og flere af øvelserne vil nu være så lette, at selv en tredobling af varigheden ikke vil være nok til at udfordre musklerne og konditionen. Erstat derfor programmet med decideret styrketræning og nogle lange træningspas, fx med løb eller på hold, hvor pulsen kommer op i 30-60 min. ad gangen. 


Find løbeprogrammer og få inspiration til andre styrketræningsøvelser her.

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...