Kvinder, der træner med vægte

Det er bestemt ikke sjovt at træne med vægte, hvis håndleddet brænder og gør ondt. 

© iStock

Derfor får du ømme håndled til træning

Din træning risikerer at blive ødelagt, hvis du overbelaster dine håndled. Se her, hvordan du undgår det.

10. september 2017 af Jeanette Linder

Øv! Endnu en gang er din styrketræning blevet ødelagt af, at dine håndled brænder og gør ondt, hver eneste gang du bare nærmer dig en håndvægt eller forsøger at stå i planken.

Du er langt fra den eneste, som døjer med ømme håndled til træning, og ifølge den amerikanske sports-fysioterapeut Paul Mostoff skyldes det, at nogle øvelser lægger stort pres på dine underarme. Og drejer du håndleddet forkert eller overanstrenger det, kan håndens sener blive betændte, hævede og ømme.

Tag fx den populære øvelse push-up. Her er håndleddet i en konstant bøjet position med pres fra din kropsvægt, og det øger trykket gennem den såkaldte karpaltunnel, som er en snæver, smal kanal i håndleddet. Det kan resultere i, at en nerve kommer i klemme, hvilket kan give smerter.

– Laver du flere sæt af øvelsen mange gange om ugen, øger du risikoen for ubehag og irritation i håndleddet, forklarer Paul Mostoff og tilføjer, at det værste, du kan gøre, er at forsøge at træne dig fra det.

Den gode nyhed er, at du selv kan gøre meget for at undgå smerterne. Først og fremmest er det smart at bruge håndledsbeskyttere i visse øvelser og samtidig holde håndleddet i en neutral position, mens du udfører dem. Fx i biceps curl, hvor håndleddene skal holdes helt lige, når du drejer håndvægtene op mod din krop.

Sørg også for at styrke håndleddene, så de bedre kan modstå den hårde træning - bl.a. ved at sidde foran computeren på jobbet og klemme nogle sekunder om en lille bold, fx en tennisbold, et par gange om dagen.  

Kilde: Health

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...