Crossfit - få en ny krop på rekordtid

Crossfit er på mange måder den ultimative træningsform, fordi den kombinerer styrke-, konditions- og smidighedstræning, så du får en slank, atletisk og stærk krop. Og så er kun 2 timers træning om ugen nok! Prøv selv systemet af med 4 workouts.

16. december 2010 af I FORM

Sådan træner du CrossFit

Du træner kun en workout pr. træningsdag, men til gengæld skal du træne så hårdt og intensivt, som du er i stand til. Det gælder om at lave så mange gentagelser som muligt, så hurtigt som muligt! Du skal undgå at holde pauser undervejs i de enkelte workouts for at holde pulsen oppe.

At konkurrere på tid mod dig selv eller andre er et vigtigt element i træningen. Det får dig til at yde lidt ekstra og booster motivationen. Det betyder, at du altid er parat til at yde dit bedste, og det holder formen oppe på både kort og lang sigt. CrossFit træner hele kroppen igennem, og derfor behøver du ikke at dele din træning op i flere dele, som du måske hidtil har gjort. Du kan slå flere fluer med ét smæk og både blive stærk og optimere din kondition og smidighed.

4 WORKOUTS, DER TRÆNER HELE KROPPEN

Her er 4 traditionelle CrossFit-workouts, der blander styrke- og kredsløbstræning. Lav de tre første hjemme og den fjerde henne i dit fitnesscenter. Udfør dem, så hurtigt du kan, 2-3 gange om ugen, og skift imellem dem, som du har lyst til!

Workout 1

Løb 400 meter, lav 5 push-ups (armstrækninger), 10 squats (klassiske benbøjninger):
Download skema for Workout 1


Workout 2

Lav dobbelt sving (sjip), sit-ups:
Download skema for Workout 2


Workout 3

Lav dobbelt sving (sjip), burpees:
Download skema for Workout 3


Workout 4

Lav 500 m roning i romaskine, 5 pull-ups, 10 push-ups, 15 squat:
Download skema for Workout 4


Hyr en personlig træner - og få teknikken på plads

CrossFit er en yderst effektiv træningsform, fordi den er så intens. Men intensiteten betyder også, at det er altafgørende at udføre øvelserne med den helt rette teknik. En fod, der vender skævt, eller for meget svaj i ryggen kan hurtigt give skader, når træningen er så hård. Deltager du i en CrossFit-time, vil du opleve, at træneren bruger lang tid på teknik. Vil du træne selv, så overvej at få en personlig træner til at lære dig øvelserne og korrigere din holdning.

Nå dine mål i 2017

Måske er du interesseret i...