Glad kvinde dyrker styrketræning med vægtstang.
Styrketræning:

Løfter du vægte, løfter du også dit humør, dit energiniveau og din intelligens. 

© iStock

7 psykologiske gevinster ved styrketræning

Vidste du, at styrketræning påvirker din intelligens? Se også 6 andre psykologiske og mentale gevinster, du opnår ved styrketræning.

2. februar 2016 af Karen Lyager Horve
 

Når du presser dine muskler med squats, push-ups og plankeøvelser, er det ikke bare dine muskler, der har glæde af det. Også mentalt og intellektuelt bliver du stærkere: Du løfter dit humør, din selvtillid, dit velvære og din intelligens til nye højder, fastslår ny forskning. 

 

1. Du kommer i bedre humør

Du behøver ikke få pulsen helt op at ringe  for at få større mentalt velvære efter træning. Den gevinst kan du også sagtens få ved at løfte vægte, viser et tyrkisk studie. De deltagere, der styrketrænede tre dage om ugen i 7 uger, fik det meget bedre end kontrolgruppen, der ikke rørte sig.

 

2. Du føler dig sej og kompetent

Med styrketræning opnår du hurtigt konkrete resultater. Allerede efter første styrkepas kan du mærke forskel i dine muskler. Efter få uger kan du også se forskel. Du kan løfte stadig tungere vægte, og pludselig kan du jonglere rundt med tunge møbler og sovende børn, som du før måtte have hjælp til at flytte. 

 

3. Du styrker din praktiske intelligens

Mens kredsløbstræning især styrker dine analytiske evner, viser en ny italiensk undersøgelse, at styrketræning øger din kapacitet til at klare praktiske opgaver - og blive bedre til dem. Styrketræning gavner også hukommelsen.

 

4. Du lader hjernen op

For at styrketræne ordentligt, bliver du nødt til at holde fokus på at udføre øvelserne korrekt, tælle dem og gå ind i dig selv for at hente kræfter til de sidste, hårde gentagelser. Hvis du er inde i en travl periode med alt for meget multitasking, virker træningspasset derfor som et kærkomment pusterum for din pressede hjerne.

 

5. Du får det bedre med din krop

Bare to styrketræningspas om ugen i 10 uger er nok til at give kvinder et meget mere positivt billede af deres egen krop, viser en undersøgelse fra Cornell University i New York. Kvinderne i undersøgelsen oplevede også, at de fik meget mere lyst til at bruge deres kroppe i det daglige – og større glæde ved at bevæge sig. 

Kom i gang med styrketræning

6. Du sover bedre om natten

Hvis du træner igennem med vægtene, har du ekstra gode odds for at vågne frisk op om morgenen. I et forsøg kom deprimerede mennesker med søvnproblemer til at sove 30 pct. bedre efter 8-10 uger med regelmæssig styrketræning.

 

7. Du slutter fred med din vægt

Når du begynder at styrketræne, vil du formentlig tage på, fordi du opbygger muskelvæv, som er tungere end fedt. Men samtidig vil dine jeans sidde løsere, fordi din fedtprocent falder og du fylder mindre. Kvinder, der i årevis har brugt badevægtens cifre som "facitliste" for deres sundhed, erfarer, at det bliver mindre vigtigt for dem at veje sig, fordi følelsen af at blive stærkere og fedtets nye, flotte fordeling på kroppen betyder mere end antallet af kilo. Pludselig bliver det meget konkret, at vægt og BMI ikke altid afspejler, om man er veltrimmet eller tyndfed.

Hvis du går til ekstremerne med din træning, er det en anden sag. Nogle kvinder bliver nærmest besat af at bygge muskelmasse og banke deres fedtprocent i bund. Fx kommer mange bikinifitness-ateleter med en fedtprocent på under 10 i overhængende fare for, at der går kuk i deres hormoner. Menstruationerne forsvinder, energi, humør og koncentration styrtdykker - og de får øget risiko for at blive ramt af hjertesygdomme og knogleskørhed.

Hold dig til fornuftige træningsmængder, spis god og nærende mad og få hvile nok. Så havner du i den positive cirkel, hvor træningen giver dig masser af mentalt overskud.

Nå dine mål i 2017

Måske er du interesseret i...