Der er mange gode fordele ved at løbe trailløb.

5 fordele ved trailløb

Der er mange gode grunde til at prøve kræfter med skovens udfordrende terræn. Mon ikke disse fem straks giver dig lyst til at hoppe i trailskoene?

2. marts 2015 af Martin Kreutzer

5 grunde til at løbe trailløb


Ly for vind og vejr

Når vintervejret raser, er trailløb en behagelig træningsform, fordi trækronerne danner et værn mod nedbør, mens bakker, klipper og træer skærmer godt for blæsevejr. En anden fordel er, at træerne afgiver varme, så temperaturen i skoven er en tand højere end ude på landevejen.

Naturlig intervaltræning

Almindelig intervaltræning, hvor sekunderne snegler sig af sted på uret, kan godt være lidt af en dræber. Derfor er det fantastisk at rykke ud i skoven, hvor bakkerne byder på helt naturlig intervaltræning, uden du behøver stirre på uret.

Du får et enormt udbytte af trailløbets intervaller, som automatisk får pulsen højere op end ved almindelig løbetræning. Det kan hurtigt mærkes på formen, og allerede efter få uger kan du glæde dig over en markant fremgang.

Alsidig fitness

Trailløb er en træningsform fuld af variation, som udfordrer din krop på alle mulige måder. Underlaget er forskelligt fra gang til gang – tørt eller smattet, løst og knoldet eller pandekagefladt og så videre – mens terrænet byder på alt, lige fra små stejle bakker til lange slidsomme stigninger.

Stierne i sig selv giver også variation med deres mange snoede krinkelkroge, væltede træstammer, lavthængende grene og andre udfordringer, der kræver, at du hopper, drejer, balancerer og undviger. Bevægelserne stimulerer kroppen på stort set alle fronter, så du ud over konditionstræningen også får en bedre balance, koordinationsevne, springstyrke og lignende.

Mentalt fristed

En særlig bonus ved at rykke løbeturen ud i naturen er, at hjernen slapper mere af i de smukke omgivelser. Blandt andet har japanske forskere dokumenteret, at det virker stressreducerende at lade blikket svæve gennem naturen. En anden mental gevinst ved trailløb er, at du er nødt til at koncentrere dig om nuet for at manøvrere sikkert gennem forhindringerne på de små skovstier.

Motivation i top

De mange muligheder i naturen er med til at holde motivationen og træningsglæden i top, så du kommer af sted trods kulde, travlhed og andre ting, som typisk kan spænde ben for træningen.

På en tør dag kan du tonse op ad en stejl bakke, som til gengæld er helt umulig at overvinde på dage med sne eller heftig regn. Stierne kan skifte fra lynhurtige transportbånd til labyrinter af vandpytter, som enten udfordrer dine undvigemanøvrer eller bringer barnet frem i dig, når du glad spurter igennem med vandet sprøjtende ud til alle sider.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...