Klar til maraton - syv kosttips

Lær hvordan du giver kroppen den rette energi inden maratonløbet.

8. april 2010 af I FORM

  1. Spis masser af kulhydrater før og efter træning. Især i de første par timer efter træning er det vigtigt, at du genopfylder kroppens slunkne depoter. Det klares i et snuptag ved at spise et par bananer eller en tyk skive franskbrød med marmelade.

  2. Genopbyg musklerne med masser af kød! Det er en udbredt misforståelse, at kun bodybuildere har brug for store mængder protein. Langdistanceløb slider nemlig på musklerne, og for at de kan sunde sig, har de brug for proteiner af høj kvalitet og i rigelig mængde. Kød, fjerkræ, fisk, mælkeprodukter samt bønner og linser er blandt de bedste proteinkilder.

  3. Drik masser af vand. Du mister enorme mængder vand under træning, især i varme hvor kroppen sveder ekstra meget. For at undgå dehydrering skal du drikke, drikke og drikke. 2,5 til 3 liter vand om dagen er et minimum.

  4. Tag en energidrik med på de lange træningsture. Ved hjælp af moderne væskebælter kan du let have væske med på de lange ture. En rigtig god drik, der genopfylder kroppen med væske og energi, er en hjemmelavet energidrik bestående af lige dele æblemost og danskvand, evt. tilsat en kvart knivspids salt.

  5. Afslut det sidste måltid senest to timer før, du skal at træne. Kroppen skal bruge masser af blod til at fordøje maden, og det harmonerer ikke med behovet for blod i benene, når du løber. Undgå maveproblemer og tunge ben ved at spise i tide.

  6. I dagene op til maratonløbet er det vigtigt, at du fylder godt med kulhydrater på kroppen. Pasta, ris, kartofler og brød skal dominere din menuplan, så kroppens depoter er fyldte, når du står på startlinien.

  7. På selve maratondagen skal du spise en letfordøjelig morgenmad. Undgå fiberrige og fede levnedsmidler, da de er for tunge at fordøje og let kommer til at skvulpe i maven under løbet. Du kan eventuelt helt undlade at spise på maratondagen og i stedet drikke dig til energien vha. en moderne energidrik.

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...