Klar til maraton - otte tips inden rejsen

Skal du løbe udenlands? Her er nogle ting du bør overveje inden rejsen.

8. april 2010 af I FORM

  1. 21. Forbered løbet især hvis det er udenlands. Skal du løbe under anderledes forhold, fx i stærk varme, er det vigtigt at du rejser dertil så tidligt som muligt. Tænk over, at kroppen skal have tid til at vænne sig til et andet klima og evt. tidsforskel.

  2. Sørg for at tilmelde dig maratonløbet i tide. Det hjælper dig med at bevare fokus på opgaven, og sparer dig penge i eftertilmeldingsgebyr.

  3. Hvis du har valgt at booke rejsen hos en professionel arrangør, så forhør dig i løbekredse om forskellige arrangørers seriøsitet. Nogle af de vigtigste kriterier er, at arrangøren er specialiseret indenfor planlægning af løberejser. En rejseledsager/guide er nemlig vigtig til at løse eventuelt forefaldende problemer.

  4. Planlægger du selv rejsen, så sørg for at booke hotel i tide. Især ved de store maratonløb kan det grænse til det umulige at finde et egnet hotel, hvis du er for sent ude.

  5. Flyver du til stævnet, så sørg ALTID for at pakke dine løbesko og tøj i håndbagagen. På den måde undgår du unødvendig stress, hvis kufferterne bliver forsinkede.

  6. Har du en sart mave eller er du usikker på, om det valgte hotel byder på maratonrigtig forplejning, så medbring din egen forplejning. Vær dog opmærksom på at i visse lande, bl.a. USA, må du kun indføre originalemballerede levnedsmidler.

  7. Undgå Jetlag! Som tommelfingerregel bør du ankomme til stævnet så mange dage i forvejen, som der er timers tidsforskel mellem dit hjem og destinationen. Hvis du vel og mærke har mulighed for det. Forsøg under alle omstændigheder så hurtigt som muligt at tilpasse dig den nye tidsrytme.
  8. Forud for løbet kan du vænne kroppen til starttidspunktet ved hjemme ved at træne på det tidspunkt, der svarer starttiden på løbsdestinationen. Starten i New York går fx kl. 10.50 lokal tid. Det svarer til kl. 15.50 dansk tid, og det er derfor det optimale tidspunkt at træne på, hvis dit arbejde tillader det. I weekenden er det obligatorisk.

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...