Klar til maraton - ni strategiske tips

Ofte er det de små detaljer, der gør den store forskel. Her er ni ting, der er gode at tænke over inden start - som at tage ordentlig hånd om dine fødder.

8. april 2010 af I FORM

  1. Sørg for at drikke rigeligt med væske dagen inden løbet. Sørg desuden for at få masser af kulhydrater, så kroppens depoter bliver sprængfyldte.

  2. Udnyt væskedepoterne og få rigeligt at drikke. Selv et lille væsketab forringer din ydeevnen markant. Drik masser ved samtlige depoter. Sørg også for at få lidt energi indenbords, men undlad at eksperimentere med energidrikke eller fødevarer, du ikke har testet under træning.

  3. Plej dine fødder inden start. Klip tåneglene, hvis de trænger til det og sæt eventuelt et stykke Compeed plaster på fodens udsatte steder.

  4. Sørg for at dække brystvorterne med et stykke plaster før start. Det forhindrer irritation pga. løbetrøjens konstante gnubben mod brystet.

  5. Ved mange maratonløb er der en stor maratonmesse, med masser af spændende boder og stande. Nyd den, kig på de interessante stande, men pas på ikke at komme til at rende rundt hele dagen. Du risikerer bare at trætte benene.

  6. Opsøg toiletterne i tide. Ofte er der lang ventetid lige før start, og du vil jo ikke misse startskuddet!?


  7. Husk at aktivere dit stopur, når startskuddet lyder. Med uret om håndleddet kan du kontrollere dit tempo under løbet.

  8. Læg ud i et stille og roligt tempo. Kroppen skal have tid til at komme i gang, inden du tvinger den ind i sin maratonrytme. Adskillige undersøgelser viser, at man opnår de bedste maratontider ved at løbe den første halvdel langsommere end den anden halvdel. Lad under ingen omstændigheder de andre løbere trække dig med i et for højt tempo.

  9. Følg den blå linie, hvis den er tegnet op. Ved mange maratonløb har arrangørerne markeret ideallinien med blå farve.

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...