Kvinde løber på landevej
© iStock

Taber jeg mig overhovedet, når jeg løbetræner?

Hvis du ikke føler, du taber dig, når du løbetræner, så bør du nok stille dig selv disse 5 spørgsmål.

9. marts 2017 af Anja Bruneskjold

Er du i fuld gang med at ødelægge løbetræningen for dig selv? Taber du sig fx ikke, som du ønsker? Så kan det godt være, at det er relevant at stille sig selv disse 5 spørgsmål!

1. Drikker jeg energidrikke?

Det kan klart være en fordel. Men ikke, hvis du kun skal løbe 5 km. Så får du bare en masse unødvendig sukker og kalorier, som du slet ikke har brug for.

2. Løber jeg den samme rute hver gang?

Din krop har brug for udfordringer! Ellers bliver den bare på samme stadie - og så taber du dig slet ikke. Du må heller ikke stresse din krop og afprøve en ny rute hver eneste gang. Der er ingen grund til at presse kroppen unødvendigt. Så taber du dig heller ikke.

3. Løber jeg max to gange om ugen?

Det er IKKE nok! Medmindre du kombinerer det med styrketræning. Hvis du gerne vil tabe dig, skal du helst træne fem gange om ugen.

4. Ignorerer jeg min sult efter løbeturen?

Som regel går man mad-amok. Eller også spiser man ingenting. Kroppen har brug for energi efter løbeturen. Helst protein, så dine muskler kan reparere sig selv så hurtigt som muligt.

5. Er løb min eneste træningsform?

Løb er supergodt til vægttab, men du får meget mere ud af træningen, hvis du kombinerer den med svømning, cykling eller styrketræning. Særligt styrketræning er godt til vægttab, fordi du så forbrænder ENDNU mere på løbeturen.

Tip! Det er en god idé at løbe ude i naturen. Oftest er luften mere frisk - og det er tit pænt at se på.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...