Løb, snot, vinter, koldt, ude

Hvis næsen løber fra dig, når du løber i koldt vejr, er er den helt naturlig forklaring - og en løsning.

© iStock

Sådan undgår du, at næsen løber, når du træner

Løber din næse også altid, når du træner? Se her, hvad du kan gøre!

22. februar 2017 af Birgitte Muldbjerg

Temperaturen er tæt på frysepunktet, du er kommet godt i gang på løberuten og så begynder den – næsen – også at løbe. Måske ikke voldsomt, men nok til, at det er irriterende, og at du tyer til at tørre snottet af med ærmet. Ikke så lækkert!

Næsen løber, fordi der dannes mere slim, og det er som regel et tegn på, at din krop fungerer, som den skal. Selvfølgelig kan du have en uopdaget allergi eller en begyndende forkølelse – det får næsen til at producere mere slim, som kan skylle det uønskede ud. Men for de flestes vedkommende begynder næsen at løbe i koldt vejr, fordi luften er tør. 

Næsen vil helst holde sig lige præcis så fugtig, at uønskede og måske sygdomsfremkaldende partikler fra luften bliver fanget, så det ikke ryger længere ind i kroppen. Og hvis du knokler af sted og trækker mere og mere tør luft ind, så begynder næsen at arbejde for dig. Løsningen er altså at holde næsen så fugtet som muligt i den tørre vinterluft. 

Hold næsen smurt, når det er koldt

Før træning: Sprøjt med saltvand

Pift et par gange med en næsespray, inden du løbet. Næsesprayen skal indeholde en opløsning på 0,9 % saltvand – samme koncentration som snottet.

Under træning: Dæk næsen til

Tag et tørklæde eller en halsedisse på, når du løber, og læg det op over næsen. Så holder du næsen varm og dermed fugtig.

Efter træning: Giv næsen ro

Lad være med at storpuste snot ud af næsen, når du kommer hjem. Lad slimhinderne få ro til at finde balancen igen, og hjælp dem evt. ved at pifte et par sprøjt med saltvandspray op. 

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...