Sådan bliver du klar til efterårsløb

Efteråret er ved at være over os. Hop i løbeskoene og nyd de smukke efterårsfarver. Vi har samlet de 6 bedste tips til, hvordan du bliver klar til at løbe efteråret i møde.

22. august 2016 af Anna-Dora Maron

Få lækker træningstrøje fra Kari Traa + 4 nr. af I FORM - KUN 149,00 kr.+ 49,50 kr. i porto. I alt 198,50. Klik her >>

Det smukke efterår kan byde på omskifteligt vejr med alt fra strålende solskin til blæst og grå regnvejrsdage.

Uanset hvad dagen bringer, klæder vi dig på til, hvordan du får det bedste ud af din løbetur i efteråret.


1. Spis godt inden løbeturen

Det er bedst at spise et hovedmåltid tre-fire timer før, du hopper i løbeskoene.

Du kan eventuelt spise et stykke frugt eller knækbrød som snack inden løbeturen.

Har du brug for ekstra energi til en lang løbetur, kan du drikke vand blandet op med druesukker, saftevand eller sportsdrink.


2. Tjek din urin

Du må hverken drikke for meget eller for lidt inden en løbetur. Drikker du for lidt væske, kan du blive dehydreret, mens for meget væske giver dårligere væskebalance, da kroppen udskiller ekstra meget vand i urinen.

Tjek din urin og se, om du har drukket for meget eller for lidt. Mørkgul urin betyder, at du har drukket for lidt, mens helt gennemsigtig urin betyder, at du har drukket for meget. 

Benyt vinden som modstand
Benyt vinden som modstand

Der findes ingen undskyldning for at blive hjemme, hvis det rusker lidt udenfor. Benyt i stedet vinden som modstand på din løbetur for at styrke muskler og led - tag små skridt med den kraftige medvind i ryggen, da kraftpåvirkningen af landingen bliver markant større, hvis du øger skridtlængden.



© Colourbox

3. Drik små mængder ad gangen

Undgå en irriterende skvulpende mave, mens du løber og hold igen med vandet den sidste halve time, inden du løber.

Drik i stedet små mængder væske hele dagen.

Som tommelfingerregel kan din mave ikke optage mere end to deciliter væske per kvarter på en længere løbetur.


4. Klæd dig på efter vejret

Efteråret kan byde på meget omskifteligt vejr. Det er derfor en god idé at holde dig opdateret med vejrudsigten.

Husk, at du sagtens kan have en dejlig løbetur i regnvejret, så længe du ifører dig vandtæt løbetøj. Undgå bomuldstøj, da det suger vand til sig. En gennemblødt krop taber varmen langt hurtigere end en tør krop. 


5. Husk vindtæt tøj

Efteråret kan som nævnt bringe stærke vinde. Husk derfor at iføre dig dit vindtætte løbeoutfit.

Du kan eventuelt få brug for et sæt vanter, hvis du er en smule kuldskær.

Forbrænd mere ved at løbe i koldt vejr
Forbrænd mere ved at løbe i koldt vejr

Kroppen bruger energi på at holde legemsdelene som kinder, læber og håndled varme, da de er udsat for kulden. Desuden giver efterårsvinden dig ekstra modstand på din løbetur, så kroppen skal arbejde ekstra hårdt for at tilbagelægge en given distance.

© Colourbox


6. Varm op hjemmefra

Varm godt op hjemmefra inden en løbetur – især når efterårsvejret byder på regn.

En løbetur i regnvejr kræver nemlig mere af din krop, da du hurtigt skal kunne lave retningsskift og springe fra side til side for at undgå pytterne. Husk især at varme op i senerne omkring lysken, som skal arbejde mest under en regnvejrsløbetur.

Læs også: Sådan varmer du bedst op til løbeturen


Klæd dig på med den rigtige træningstrøje

Når kulden kommer, er det særligt vigtigt at vælge svedtransporterende tøj, for at undgå afkøling af kroppen under løbeturen.

Til dette formål har Kari Traa designet den helt perfekte træningstrøje, der holder dig varm og tør under løbeturen. Den smarte træningstrøje kan også bruges i vintermånederne, da den har en høj hals med lynlås, som gør det nemt at holde på varmen.

Lige nu kan du få den lækre træningstrøje via et SUPER godt tilbud sammen med I FORM. Klik her for at se tilbuddet. 

Træningstrøjen fås i str. S, M, L og XL og er normal i størrelsen. 

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...