Klassisk grønt skilt, som viser nøddør, der er lavet om til en toiletdør

Tag dig nogle forholdsregler, og undgå en nødsituation på løbeturen.

© iStock

Sådan bliver du fri for at skulle på toilettet, når du løber

En tur på tønden kan ødelægge drømmen om en god løbetid eller få katastrofale følger, når du er langt væk hjemmefra. Derfor giver vi dig her en hjælpende hånd.

27. januar 2017 af Klaus Nygaard

1. Mange løbere drikker lige op til løbsstarten, men det er ikke nødvendigt. Stop med at drikke ca. en time før, og nøjes med at skylle munden lige inden afgang. Du skal selvfølgelig være velhydreret – men ikke overhydreret.

2. Er din løbestil meget hoppende, kan det øge trangen til det helt store toiletbesøg. Forestil dig, at der er et loft tre cm over dit hoved, som du ikke må ramme, når du løber. Visse løbeure har også en funktion, der måler, hvor meget du bevæger dig op og ned, så du kan øve dig i at reducere det.

3. Det tager lang tid at fordøje fedtholdige og fiberrige fødevarer. Du bør derfor skrue ned for fed sovs og friturestegt mad et par dage før løbet. En bøf er også lang tid undervejs. Til gengæld har du nu en god undskyldning for at spise hvidt brød.

4. Koffein er både din ven og din fjende. Kaffe og cola kvikker dig op, men det øger også tissetrangen. Husk, at mange energidrikke og gels indeholder koffein, der kan sende dig på det lille hus, når du mindst har brug for det.

5. Vores sidste tip lyder ikke så lækkert, og det er det faktisk heller ikke. Hvis du har muligheden for at slå din personlige rekord, som du har drømt om og knoklet for, så husk på, at en god tid kan du beholde resten af livet. Våde bukser kan du skifte lige efter målstregen.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...