Du er kun én teknik væk fra at løbe hurtigere

3. marts 2017 af kommerciel redaktion for ASICS

Du får mange kilometer i benene, styrketræner, spiser sundt og husker at restituere. Hvad mere kan du gøre for at forbedre din løbetid, tænker du måske? Svaret er at arbejde med din kropsholdning!

En af de mest enkle (og videnskabeligt dokumenterede) metoder inden for området hedder Pose Running, der udover tydelige fartresultater også nedsætter risikoen for knæskader. 

Pose Running er udviklet af den russiske idrætsfysiolog, dr. Nicholas Romanov, og baserer sig på Newtons fysiske love og kroppens naturlige bevægelsesmønster. Okay, det lyder måske allerede lidt kompliceret, men princippet er heldigvis simpelt: Jo mere, du læner dig frem, desto højere bliver din fart! 

Læs videre her for at komme godt i gang med Pose Running:

1: Løb i lette racersko

Sørg først og fremmest for at snøre et sæt avancerede racer-sko på fødderne. Lav vægt er en forudsætning for fart, så du ikke bliver tynget til asfalten, men tværtimod har en flyvende fornemmelse. Det får du med de spritnye letvægtersko fra ASICS med den banebrydende teknologi i FlyteFoam-midtersålen. Som noget helt unikt kombinerer de minimal vægt med maksimal stødafdæmpning og komfort. 

ASICS "Speed Trio" med den innovative FlyteFoam-midtersål. Fra venstre er det modellen Dynaflyte, der er nomineret til I Forms Læserpris 2017 (1.300 kr.), Noosa FF (1.200 kr.) og DS Trainer (1.200 kr.) 

2: Lad kroppen "falde" forover

Du kan bruge teknikken allerede på din næste løbetur for at nyde godt af tyngdekraften:

  1. Løft den ene fod halvvejs op mod ballen. Tæerne peger ned mod jorden og hele foden er parallel med det andet ben.
  2. På samme tid er dit modsatte ben let bøjet og hviler på forfoden.
  3. Begynd at læne dig selv forover, så du kan mærke tyngdekraften trække dig frem og ned. Dét hjælper dig med at bruge mindre energi og at øge din fart. 
  4. Når du føler, du næsten er ved at falde, løfter du den anden fod som under punkt (1) og fortsætter. 

3: Finpuds teknikken

Øvelse gør mester. Tag et par ture med en løbemakker, hvor I tjekker hinandens kropsholdninger. I kan også prøve at filme hinanden med mobiltelefonen ved at sprinte 200 meter og derefter analysere "bevismaterialet." Vær særligt opmærksom på, at overkroppen holdes lige, når den hælder fremover, og at fødderne rammer jorden under din krop (ikke foran den).

Kilder: Posemethod.com 

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...