Dagens tip: Løbebånd eller landevej?

Løbebåndet er bestemt et godt alternativ til at holde formen ved lige når du synes det er for koldt eller dårligt vejr ude.

2. april 2013 af Ida Regitze Krag

For at få samme kalorieforbrændende effekt som ved udendørsløb, skal du have løbebåndet op på en let hældning.

Fordelene ved løbebåndet er indlysende, fx at du slipper for vind og vejrbekymringer, du slipper for at stoppe for rødt lys og du behøver ikke koncentrere dig om ujævnt underlag.

4 tips der gør træning på løbebåndet lidt sjovere

På en tur udenfor, kan vinden dog være med til at give dig ekstra styrke, forskelligt og varieret underlag styrker og udfordrer også dine fodled. Du løber mere frit udenfor, og skal ikke bruge energi på at blive på den smalle gummistribe der bevæger sig under dig. Der er også hele tiden noget nyt at se på og du får frisk luft.

Vær dog meget opmærksom på, at de fleste skal løbe en smule hurtigere på løbebånd end udendørs for at opnå den samme reelle belastning. Justér evt. båndets hældning til et par grader for at udligne denne forskel. Så får du også ballerne i gang.

Undersøgelser viser, at løb i det fri forbrænder ca. 5 % flere kalorier end løb på løbebånd. Denne forskel hænger bl.a. sammen med, at løbebåndets bevægelse hjælper dig med at trække dit ben bagud. Derfor bliver skridtafviklingen mindre energikrævende.

Læs også: Løbebånd er fin vintertræning

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilken distance drømmer du om at løbe i år?


I FORM anbefaler