Kvinde løber i mørket
© Jakob Helbig

Bliv topmotiveret til vinterløb

Der er umiddelbart en del ting, der er sjovere at tage sig til end at løbe i kulde og mørke. Men hvor utroligt det end lyder, kan det blive en ny fyraftensfavorit, for løb i vintermørket kan noget, som løb i lyst og lunt vejr ikke kan.

5. januar 2017 af Sara Mahler

8 tips, der får dig i løbeskoene

Mange løbere elsker at løbe om vinteren, når mørket har lagt sin beskyttende dyne over landskabet, og det er der masser af gode grunde til. Det kan være helt magisk at løbe i mørket i byens lys eller i den nyfaldne sne på landevejen, som ingen endnu har betrådt. Det er en god måde at opleve vinter- og aftenstemningen på, og velkendte områder vil give nye oplevelser. Ofte vil du have det hele for dig selv, og det fokuserede lys, du får fra pandelampens skarpe skud midt i mørket, vil helt naturligt indkredse dit fokus til dig selv, så du lettere oplever løbeturen som et mentalt frirum, hvor du kan fordøje arbejdsdagen og tømme hovedet. 

Har du brug for mere vejledning til løb? Så kan du her finde løbeprogrammer, løbetips og motiverende løbehistorier

Varm tøjet op 

Gør det til en fornøjelse at tage løbetøjet på. Læg det på radiatoren, og stil løbeskoene hen til den, mens du varmer op indenfor. Når du får tøjet på, spreder varmen sig i kroppen, og din lyst til at komme af sted vil stige. 

Sådan klæder du dig på til vinterløb.

Sænk tempoet

Løb i et konstant tempo, og lad intervalløb være intervalløb. Det er ikke optimalt at spurte, hvis det fx er glat, og du kan let komme til at fryse i pauserne. Forskning viser desuden, at det gør dig til en bedre løber at løbe langsomt.

Oplev den rare følelse

Din kropsvarme stiger, når du træner, og derfor kan en sommerdag, hvor det også er varmt i luften, være ren tortur. I den mørke vinter slipper du automatisk af med varmen og får en behagelig tur.

Derfor skal du IKKE skal springe vinterløbet over.

Tag imod naturens udfordringer

Du kan sætte krydderi på dine løbeture ved at udnytte det vejr, du løber i. Lav høje knæløft i sneen, der giver god modstand, spring over vandpytterne som en anden hækkeløber, brug frostglatte stykker vej som glidebane. Udover at det giver smil på læben at grave det indre legebarn frem, får du en varieret træning, som giver formen et nøk opad. 

Hyg med en veninde

Det kan gøre det væsentligt lettere at komme af sted, hvis du har en aftale med en veninde eller en anden træningsmakker. Og så giver det en endnu sjovere tur, fx med en fartleg mellem lygtepælene. Det er både gavnligt for konditionen og humøret.

Tip!

Spurt om kap frem til næste lygtepæl, lunt til den næste, og fortsæt på den måde i 5 minutter, eller til der ikke er flere lygtepæle. Sørg bare for, at der ikke er glat på strækningen, hvor I giver den gas.

Her finder du 4 effektive løbelege, der gør løbeturen lidt sjovere for dig og din løbepartner.

Glem alt om tiden 

Flyt fokus væk fra tid og fart. Løb i mørket er rart og roligt og handler ikke om at præstere – alle vinterløbere må sænke farten pga. føret, det tykkere tøj og kold luft, der går ud over ydeevnen. Så lad løbeuret blive hjemme, og nyd i stedet, at du holder formen ved lige, så du ikke skal starte forfra til foråret. 

Brug kulden effektivt

Kom af sted, selvom det en dag er ekstra koldt. Det kan du udnytte til din fordel. Du forbrænder nemlig 15 pct. mere sådan en dag end på en sommerdag eller på løbebåndet, fordi din krop bruger ekstra energi på at holde varmen, du bevæger dig mere varieret og får ekstra modstand fra blæsten.

Nyd din yndlingsmusik

Lav en playliste med 6-10 af dine yndlingssange, der varer 20-30 minutter, og brug den som rettesnor, når nu du har ladet løbeuret ligge derhjemme. Pyt med, om de passer til dit løbetempo, bare musikken gør dig glad. Her er I FORM's favoritter.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...