Hverdagen byder på mange fælder, der kan sabotere dine planer om en løbetur. Heldigvis kan du undgå de fleste, hvis du er lidt bevidst om dem.

5 uskyldige vaner, der stjæler din lyst til løb

Kniber det med lysten til at løbe for tiden? Måske spænder du ben for dig selv med disse 5 tilsyndeladende gode og uskyldige vaner.

3. februar 2017

  • 1. Du er pligtopfyldende og hjælpsom. Skønt – bare ikke, hvis det gang på gang går ud over din løbetur, fordi du kommer til at sige ja til at blive for længe på jobbet eller gå på cafe med en veninde, der keder sig.
    Bryd vanen: Læg løbeturene ind i kalenderen – og overhold aftalerne med dig selv. Du kan altid gå på cafe, når du har løbet.

  • 2. Du spiser ofte en let salat til frokost. Hvad sker der? Klokken tre går du amok og pludselig ligger indholdet af kollegaens slik-skuffe i din mave og suger al løbe-energi ud af dig.
    Bryd vanen: Tag en god solid frokost på de dage, hvor du skal løbe om eftermiddagen – og hav en banan i beredskab, som du kan spise en times tid før afgang.
    Find opskrifter på mættende sunde snacks her.

  • 3. Du er pludselig topmotiveret og løber helst hver dag. Det er fantastisk, hvis du er i form til det, men kommer du lige fra en mere stille periode, ender sådan et løbeudbrud nemt med, at du bliver træt og øm alle vegne efter få uger.
    Bryd vanen: Få løbetræningen ind i en fast rytme på tre overskuelige ture om ugen – og hold den. Du kan altid udvide med en hyggetur, hvis der skulle være ekstra energi en dag.

  • 4. Du måler alting og gør et stort nummer ud af, hvor hurtigt eller langt du har løbet – hver eneste gang. Det er godt med noget entusiasme, men hvis du aldrig bare kan slappe af og nyde den friske luft, lever du med en evig risiko for at drive det sjove og afstressende ud af løbeturene.
    Bryd vanen: Udnævn en eller to af ugens løbeture til at være dem, hvor du skal løbe op til dit bedste. De andre ture skal du bare nyde - også uden at tage tid eller måle distance.

  • 5. Du shopper kun lidt. Gamle hullede løbesko og forvaskede løbetrusser, der kryber op bagi, er ikke med til at gøre din løbetur mere tiltrækkende. Faktisk ligger der en masse motivation i at forære sig selv lidt nyt og spændende gear. Det smitter nemt af på præstationen, hvis du ligner en løber i topform.
    Bryd vanen: Giv dig selv fx 10 kroner for hver løbetur, du tager. Og køb så løbeudstyr for pengene, så snart du har løbet nok.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...