Kvinde, der holder løbepause

Hvis bare få hundrede meters tilbagelægning får dig til at se sådan her ud, så læs med.

© iStock

5 tips til dig, der hader at løbe

Løber du (også) kun for at få det overstået, så læs med. Her giver vi dig 5 fif, der får dig til at holde motivationen på løbestierne.

30. august 2017 af Maria Albøg Jespersen

Hvis du hører til dem, der både synes, løb er kedeligt og gør ALT for ondt i benene efter blot få hundrede meters tilbagelægning, så sørg for at læse disse råd, inden du én gang for alle afskriver løb som en potentiel træningsform.

1. Læg blidt ud

Entusiasme er en rigtig nyttig egenskab, men er du ikke vant til at løbe, skal du helst ikke løbe længere og oftere, end kroppen kan følge med. To til tre korte ture om ugen er et godt udgangspunkt, indtil sener, led og bindevæv langsomt begynder at vænne sig til belastningen.

Få et løbeprogram til begyndere her.

2. Variér din træning

Vælg forskellige ruter, løb i forskellige i tempi og på flere forskellige slags underlag fra gang til gang, så du bryder ensformigheden. Det øger ikke alene din motivation, men gør dig også til en bedre løber. 

3. Find det rigtige løbstidspunkt

Nogle mennesker løber allerbedst inden morgenmaden, mens andre foretrækker at brænde stresshormoner af på vej hjem fra arbejde. En god idé er derfor at prøve at løbe på nogle forskellige tidspunkter af døgnet, så du finder ud af, hvad du bedst kan lide.

4. Varm godt op

Løbetræner du på en kold krop, øger du risikoen for skader, ligesom du får sværere ved at præstere optimalt. Fem minutters rask gang med markante armsving er som minimum et must inden en løbetur.

5. Gør træningen hyggelig

Løb sammen med din kæreste eller en veninde, så løbeturen også indeholder et socialt element. Og foretrækker du at løbe alene, så lyt til god musik eller en lydbog undervejs.

Kilder: Women’s Running, I FORM, Aktiv Træning m.fl. 

I FORM klæder dig på til løbeturen

Lige nu kan du få en super praktisk og elegant løbejakke fra Active Fit sammen med I FORM.

Løbejakken er skræddersyet til at give dig de bedste forudsætninger for, at du kan yde dit bedste under træningen uafhængigt af vejr og vind.

Få den lækre løbejakke sammen med en masse inspiration, tips og sunde opskrifter fra I FORM. Du sparer over 700 kr!
>>Se det supergode tilbud lige her.<<

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...