4 tricks til din farttræning

Hvis du ønsker en opskrift på hurtighed, så tænk kreativt. Tjek lige de her sindssygt effektive værktøjer ud, der udfordrer krop, sind og hjælper med at ramme en toppræstation ved dit næste – eller første – maraton!

2. marts 2017 af kommerciel redaktion for ASICS

Avancerede racer-sko

De spritnye letvægtermodeller fra ASICS kan give dig  en flyvende fornemmelse af lethed på løbestierne – perfekt, når ambitionen er at komme langt lynhurtigt. Og som noget helt unikt sikrer den banebrydende teknologi i FlyteFoam-midtersålen optimal stødafdæmpning. Det betyder, at du ikke skal gå på kompromis på komfort og sikkerhed i jagten efter en (endnu) bedre tid!

ASICS "Speed Trio" med den innovative FlyteFoam-midtersål. Fra venstre er det Dynaflyte, der er nomineret til I Forms Læserpris (1.300 kr.), Noosa FF (1.250 kr.) og DS Trainer (1.200 kr.) 

10-20-30 modellen

Træt af traditionel intervaltræning? Her er et af verdens nemmeste power-programmer med videnskabelig dokumenteret virkning.

Barbér masser af minutter fra din tid ved at løbe 5 omgange af:

  • 30 sekunders meget lav intensitet 
  • 20 sekunders moderat intensitet
  • 10 sekunders maksimal intensitet 

Gentag efter et par minutters pause – antal gange justerer du selv alt efter din fysiske form. 

Øg dit skridtantal med musik

Få kadencen op, altså dit skridtantal per minut, så du forbedrer din løbeeffektivitet og dermed fart. Eliteløbere har typisk 180 (90 med hvert ben), hvilket er det ultimative.

Sådan gør du:

  • Tjek BPM-tallet på din musik via songbpm.com.
  • Lav en playliste med løbemusik med et højt antal beats per minut (BPM).
  • Lær at løbe i samme takt. Det koster lidt ekstra fokus i starten, men kroppen vil hurtigt følge med rytmen helt intuitivt.

Bonusviden: Musik, som du elsker at lytte til, kan øge din performance med op til 15 %!

Krydstræn 

Hvis du vil forbedre dit kondital, så kræver det ikke nødvendigvis flere løbeture i dit ugeprogram. Alternative, udfordrende og ikke mindst sjove aktiviteter er et veldokumenteret krydderi til at øge din grundstyrke, smidighed og motivation, så hvert et skridt på løbestien vil føles lettere.

Tip! Alternative aktiviteter? Prøv acroyoga, bouldering, standup paddle boarding, elliptisk cykling eller twerking.

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...