Kvinde løber på løbebånd
Løbebånd

Ja, det kan være kedeligt at løbe her time efter time. Se, hvordan træningen kan blive lidt sjovere... 

© iStock

4 tips, der gør træning på løbebånd lidt sjovere

Er du ved at kede dig ihjel, så snart du træder op på løbebåndet, så får du her 4 tips, der kan gøre løbetræningen liiiiidt sjovere.

9. januar 2017 af Inge Eriksen

1. Varier dit tempo

Løbebåndet er optimalt til progressionsløb og intervalløb, fordi du nemt og meget præcist kan regulere på hastigheden.

Progressionsløb: Del dit træningspas op i tre lige lange intervaller, hvor du i det første løber i et langsomt, behageligt tempo, derefter øger til et normalt tempo og slutter af med et relativt hårdt tempo.

Intervalløb: Varm op med roligt løb i 10 minutter. Løb så tre intervaller á 1000 m så hurtigt du kan. Hold to minutters pause med langsomt løb mellem hvert interval.

2. Brug TV og musik

Der er intet som en spændende film eller god musik, der få tiden til at flyve af sted. Har du løbebånd derhjemme, kan du passende snuppe et afsnit eller to af din yndlingsserie. Træner du i fitnesscenter, er der sikkert en tv-kanal, der kan give dig adspredelse, eller også kan du løbe af sted med din yndlingsmusik i ørerne. Vælg gerne musik i højt tempo, så du bliver fristet til at sætte tempoet i vejret.

3. Dæk op med lækre energisnacks

Skal du løbe langt, og har brug for energi undervejs, har løbebåndet sine klare fordele. Du behøver hverken løbe med væskebælte eller cykle rundt og lægge små depoter ud inden turen, men kan line alle herlighederne op lige foran dig. På løbebåndet er det også nemt at time præcist, hvornår du skal indtage et skud energi.

4. Juster løbestilen via et spejl

Hvis muligt, så løb så du kan se dig selv fra siden i et spejl. Løber du korrekt, skal din overkrop være lænet lidt fremover, dine arme skal være i 90 graders vinkel, dine skuldre skal være afslappede, du skal løbe med bøjede ben og dit hoved skal være løftet. 

Nå dine mål i 2017

Måske er du interesseret i...