Kvinde i lyserød løbejakke løber udenfor
© Colourbox

3 myter om løb, du ikke må tro på

Lad os aflive disse udbredte myter én gang for alle!

21. september 2016 af Anja Bruneskjold

Vi har samlet de 3 tre mest udbredte myter om løb, som du straks bør stoppe med at tro på.

1. Du skal veje dig selv hver eneste dag, hvis du vil have overblik over din udvikling.

Ligegyldigt, hvad dit mål er med løb, så er det på ingen måde smart at veje sig hver eneste dag. For det første vil du, hvis du forsøger at tabe dig, blive virkelig skuffet, hver gang du stiller dig op på vægten. For du vil højst sandsynligt ikke være tilfreds med kun at have tabt et par hundrede gram – heller ikke selvom det kan betyde ret meget på den lange bane.

For det andet kan dét, som slet ikke handler om vægttab, pludselig handle om – ja – vægttab. Hvis du blot løber for at holde dig i form, er det nemlig ikke dine kilo, der afgør, hvor store fremskridt du gør, når du løber.

Løber du for at tabe dig? Følg I FORMs løb og low carb-kur og tab 6 kg på 6 uger

Du behøver kun at træne cardio

Det er virkelig misforstået! For selvom løb er en fremragende form for cardio-træning, så er det mindst lige så vigtigt at styrketræne. Og det gælder altså ligegyldigt, om du forsøger at tabe dig eller ej. Faktisk vil du opleve, at du forbedrer dit løb, hvis du begynder at kombinere det med fx lunges og squats.

6 styrkeøvelser, der forbedrer dit løb

Det er farligt at løbe, når man er gravid

Medmindre du har tænkt dig pludselig at løbe et maraton, mens du er højgravid, kan du sagtens løbe under din graviditet. For nogle bliver det faktisk lettere at føde, hvis man holder sig i gang, når man er gravid. Tal med din læge, hvis er i tvivl om, hvordan du skal holde din træning ved lige under din graviditet.

Læs mere om graviditet og træning her.

Nå dine mål i 2017

Måske er du interesseret i...