Bliv hurtig på stranden

Er du så heldig, at du har en strand i nærheden, har du en perfekt mulighed for at blive en både bedre og stærkere løber. Og du behøver kun at investere ganske få minutter i din træning.

13. juli 2012 af I FORM

Løb i sand kan nemlig udrette mirakler for din form. Du træner både din kondition og styrke effektivt, når du skal kæmpe for hvert skridt i det løse sand, men – endnu vigtigere – du træner også dit afsæt og din løbestil.

Fidusen er her, at sandet, der røver kræfterne fra dit afsæt, tvinger dig til mere bevidst at trække foden fri af underlaget og op under kroppen. Den løbeteknik regnes af de fleste eksperter som afgørende for en god økonomisk løbestil, der bringer dig fremad med mindst mulig energi.

3 x træning i løst sand

Varm op i fast sand eller på asfalt/grus i 5-10 minutter, før du løber et af disse pas i det løse sand på stranden. Jog også gerne af i nogle minutter på fast grund efter træningen.

Sandsprint

  • Løb ca. 6-8 x 75 meter. Læg ud i moderat tempo.
  • Øg tempoet en smule for hver 10 meter.
  • Når du når 50 meter, skal farten nærme sig ren sprint.
  • Hold tempoet de sidste 25 meter, og jog derefter tilbage til start.


Tekniktræning

  • 50 meter baglænsløb.
  • 50 høje knæløftninger (25 med hvert ben).
  • 25 meter med sidelænsløb til hver side.
  • Hold et minuts pause, og gentag. Udfør gerne sættet 5-6 gange.
  • NB! Tænk under knæløftene på at trække foden fri af sandet og op under hoften.


Intervaltræning

  • 5-10 x 1-2 min.s interval.
  • Hold 1 minuts pause mellem hver.
  • Hold igen under de første, så der er kræfter til at gennemføre hele striben i god stil.
  • Underlaget må gerne være blødt, men dog så fladt og fast, at du har fornuftigt fodfæste.
  • Hold dig fra det helt løse sand.

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...