Varier dit løb og kom i form

Din løbeform bliver ikke bedre af at løbe den samme rute på samme tid, tværtimod. Læs her, hvordan du kan udbygge din træning og blive en bedre løber.

31. juli 2015 af Martin Kreutzer

Løber du altid den samme tur på samme tid, vil din form reelt begynde at dale.

Du kan modvirke denne kedelige trend ved enten at skrue op for intensiteten eller øge distancen – eller endnu bedre: ved at gøre begge dele. 1-2 gange om ugen skruer du på intensitetsknapperne, mens du gør den tredje tur til en lang tur, der gradvist gøres længere og længere.

En god rettesnor er at øge langturen med 10 procent om ugen. Mere end det bliver for hårdt, så lad være med at overdrive.

Synes du, at det er for hårdt at løbe de lange ture, kan du med fordel konvertere til 5:1-modellen, hvor du løber 5 minutter i dit almindelige tempo, går 1 minut med raske skridt og dernæst løber 5 minutter, går 1 minut osv. De små afbræk gør det lettere at tilbagelægge lange distancer, for mens du går, får benene lov til at sunde sig, pulsen falder til ro, og hovedet kan indstille sig på endnu en omgang løb.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...