Perfekt hverdagsmotion.

Sprint dig slank

Knaldhårde sprint er tidens hotteste slanketræning. Effektivt, kort og hårdt – du skal ikke bruge ret lang tid på din træning. Se her, hvor let det er at presse et par seje sprint ind i træningsugen og få en høj forbrænding til gengæld.

28. maj 2013 af I FORM

Derfor bliver du slank af at sprinte

  • Efter hård sprinttræning er kroppen i iltgæld og skal i gang med at reparere sig selv. Denne proces kaldes EPOC (excess post-exercise oxygen consumption). Ved EPOC bruger kroppen fedt som energikilde, og din fedtforbrænding kan være op til tre gange højere efter sprinttræning end efter mere moderat træning.
    5 x sprint, der smelter fedtet

  • Mange undersøgelser har vist, at din insulinfølsomhed bliver markant forbedret, når du sprinter. Det betyder, at din krop ikke behøver at producere ret meget insulin for at holde dit blodsukker i skak. Det kan have betydning for din evne til at holde vægten, da insulin bl.a. mistænkes for at være årsag til, at fedt bindes i cellerne.

  • Eksplosiv træning som sprint får muskelmassen til at stige. Jo stærkere du er, jo højere er dit stofskifte, da muskler forbrænder flere kalorier i hvile end fedt.

  • Sprinttræning er et effektivt våben mod mavefedtet. Det skyldes ifølge teorien, at moderat træning kan udløse stresshormonet kortisol, som øger tendensen til, at fedtet sætter sig på maven. Sprinttræning øger tilsyneladende ikke kortisolniveauet. Der er dog behov for mere forskning.

  • Mens moderat træning kan øge appetitten, tror forskere, at sprinttræning undertrykker din appetit, så du har lyst til at spise mindre.

  • Du kommer generelt i rigtig god form af sprinttræning – både muskel- og konditionsmæssigt. Det gør dig alt i alt bedre til at træne effektivt.

Sådan kommer du ALTID ud at løbe

Egentlig er du typen, der løber, men lige i dag har du faktisk ondt i hovedet, og i går var du superstresset. Men i morgen SÅ starter du - hvis det altså ikke lige regner…..

Spænder dine dårlige undskyldninger ben for dine løbedrømme, så har vi et forslag til dig.

For det første; Motion er ikke noget du gør MOD dig selv, men FOR dig selv. Manglende energi, hovedpine og stress forsvinder ikke efter en aften på sofaen: Men en rask løbetur rundt i kvarteret med frisk luft i ansigtet og din yndlingsmusik i ørerne giver dig et pusterum, der er dit helt alene. Her kan du lade batterierne op og slippe dagens bekymringer - og du behøver ikke løbe et halvmarathon for at mærke effekten.

For det andet; Kan du kun løbe på vindstille, solbeskinnede dage, er der ikke mange løbedage på vores breddegrader. Så husk, at der findes ikke dårligt vejr, kun dårlig påklædning og lige nu får du en løbejakke fra Diadora sammen med 4 numre af I FORM OG et gavekort på 400 kr til Diadora for kun 149,- kr plus porto.

Ja tak, jeg vil i gang med at løbe nu!

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor ofte spiser du kød?


I FORM anbefaler