Perfekt hverdagsmotion.

Sprint dig slank

Knaldhårde sprint er tidens hotteste slanketræning. Effektivt, kort og hårdt – du skal ikke bruge ret lang tid på din træning. Se her, hvor let det er at presse et par seje sprint ind i træningsugen og få en høj forbrænding til gengæld.

28. maj 2013 af I FORM

Derfor bliver du slank af at sprinte

  • Efter hård sprinttræning er kroppen i iltgæld og skal i gang med at reparere sig selv. Denne proces kaldes EPOC (excess post-exercise oxygen consumption). Ved EPOC bruger kroppen fedt som energikilde, og din fedtforbrænding kan være op til tre gange højere efter sprinttræning end efter mere moderat træning.
    5 x sprint, der smelter fedtet

  • Mange undersøgelser har vist, at din insulinfølsomhed bliver markant forbedret, når du sprinter. Det betyder, at din krop ikke behøver at producere ret meget insulin for at holde dit blodsukker i skak. Det kan have betydning for din evne til at holde vægten, da insulin bl.a. mistænkes for at være årsag til, at fedt bindes i cellerne.

  • Eksplosiv træning som sprint får muskelmassen til at stige. Jo stærkere du er, jo højere er dit stofskifte, da muskler forbrænder flere kalorier i hvile end fedt.

  • Sprinttræning er et effektivt våben mod mavefedtet. Det skyldes ifølge teorien, at moderat træning kan udløse stresshormonet kortisol, som øger tendensen til, at fedtet sætter sig på maven. Sprinttræning øger tilsyneladende ikke kortisolniveauet. Der er dog behov for mere forskning.

  • Mens moderat træning kan øge appetitten, tror forskere, at sprinttræning undertrykker din appetit, så du har lyst til at spise mindre.

  • Du kommer generelt i rigtig god form af sprinttræning – både muskel- og konditionsmæssigt. Det gør dig alt i alt bedre til at træne effektivt.

Måske er du interesseret i...