Spørgsmål om halvmaraton

Få svar på alle dine spørgsmål omkring halvmaratondistancen.

1. januar 2012 af I FORM

Jeg skal altid tisse, når jeg løber langt – betyder det at jeg skal drikke mindre under løbet, så jeg ikke spilder tid med det?

Et enkelt tissestop undervejs er helt naturligt og udtryk for, at din væskeindtagelse er optimal. I stedet for at se det som et irritationsmoment bør du derfor glæde dig over, at du tydeligvis ikke udsætter kroppen for præstationsforringende dehydrering.

Når det er sagt, så er der mange løbere, der drikker alt for meget inden løbet og fortsætter med at skylle vand i sig undervejs. Det er ikke optimalt, for som med så meget andet her i livet, gælder det om at finde den optimale balance. Drikker du trekvart til en hel liter væske fra du vågner og frem til løbets start, suppleret med cirka en halv liter i timen, er du under de fleste omstændigheder på den sikre side.

Min faste løbemakker har foreslået, at vi følges under løbet – er det en god ide?

Kun hvis jeres forudsætninger og ambitioner er de samme. Går i efter samme sluttid er det hyggeligt at følges ad. Men sørg i givet fald for ikke at forfalde til den klassiske fejl med at piske tempoet op undervejs. Sker det, risikerer i begge, eller som minimum den svageste af jer, at gå ned med et brag.

På de lange ture får jeg gnavsår i kanten af sportsbh'en. Hvordan undgår jeg at blive generet af det under selve løbet?

Du kan være sikker på, at hvis sports-BH´en gnaver på dine træningsture, vil den også genere dig under løbet. Udfordringen er derfor at finde ud af, hvorfor den gnaver. Det kan være, at den, hvis muligheden foreligger, skal løsnes eller strammes en smule. Eller at der er et mærke, som skal fjernes. Kan du ikke umiddelbart finde nogen forklaring på problemet er løsningen enten at skifte til en anden sports-BH eller alternativt smøre et lag vaseline på den berørte kropsdel, så du nedsætter stoffets friktion mod huden.

Jeg har ikke fået trænet helt så meget, som jeg gerne ville. Hvor meget kan jeg nå at kompensere for det? Eller skal jeg undlade at presse træningen i vejret her i de sidste uge for ikke at slide for meget på kroppen?


Det vil højst sandsynligt give bagslag, hvis du træner for hårdt i ugerne op til løbet. Problemet er klassisk, at jo tættere løbet kommer på, jo større er motivationen for at træne igennem, så formen lige får det sidste nøk op ad. Det er dog aldrig hensigtsmæssigt at overdrive træningen for at kompensere for den forsømte indsats. Du opnår nemlig ikke andet, end at kroppen er træt og udbrændt på selve løbsdagen. Hvis du da ikke ligefrem når at pådrage dig en overbelastningsskade, der kuldsejler hele løbet.

I stedet for at presse på med træningen gør du klogt i at holde fast ved det træningsomfang, som du har ligget på de seneste uger og stille og roligt skrue op for mængden. De sidste otte dage inden løbet halverer du dog træningsmængden. Dermed får kroppen lejlighed til at sunde sig helt og holdent, således at du står veludhvilet på startstregen. Dette er i sidste ende altafgørende for at du kan komme godt igennem løbet.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...