Tips

En ny amerikansk undersøgelse viser, at du får mere ud af at træne kortvarigt to gange om dagen frem for én lang løbetur eller lign.

8. maj 2015 af I FORM

Træn kortvarigt

Drop roligt den dårlige samvittighed, hvis din træning ikke er intensiv nok. Okay, du tilbringer ikke tid nok på kondicyklen eller i løbeskoene, når job, familie og venner også skal passes.

Hvis du for eksempel cykler to gange 15 minutter (til og fra arbejde) med 6-10 timers pause imellem, forbrænder du flere kalorier end på en 30-minutters tur. Det skyldes, at din forbrænding efter træning er forhøjet i længere tid ved to korte træningspas.

Motion brænder kalorier - også efter træningen

Konditionstræning, fx en løbetur, hvor pulsen kommer i vejret og hjertet banker, er også vigtig. En løbetur har ikke bare effekt, mens du løber. Når du er kommet hjem og slapper af, fortsætter du med at forbrænde ekstra energi. Hvor længe det varer, afhænger af, hvor længe du har været i gang med at bevæge dig. Har du været aktiv i en time eller mere, kan det tage op til otte timer, før forbrændingen atter er tilbage på det lave hvileniveau.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor ofte spiser du kød?


I FORM anbefaler