Hvor meget skal jeg træne for at tabe mig?

Hvor meget taber jeg mig ved at træne en time? Hvilken motionsform skal jeg vælge for at tabe mig mest? Se svaret fra træningseksperten på iform.dk.

8. juli 2015 af I FORM

Hvis du vil tabe dig, handler det om at forbruge mere energi, end du indtager. I princippet kan du derfor tabe et halvt kg pr. uge ved at bruge ca. 2.000kJ mere, end du plejer pr. dag. 2.000 kJ kan fx svare til 3 kvarters løb pr. dag. 1 gram fedt indeholder 38 kJ pr. gram. Derfor skulle man tro, at der skal endnu mere til for at tabe sig, men 1 kg kropsfedt indeholder kun ca. 30.000 kJ, da det også indeholder væske, blodkar osv.

Hvis ikke du kontrollerer din kost meget restriktivt samtidig, vil de fleste dog ikke opleve et vægttab af denne størrelse - specielt ikke i starten.

Hvis dit ønske er at tabe 1-10 kg, kan du ved en ugentlig træningsindsats på 2-3 timer reducere din kropsvægt med ½-1 kg pr. måned, forudsat at du ikke ændrer dine kostvaner. Vægttab med motion alene kræver enten mange timers træning eller stor tålmodighed.

Hvis du har tid og lyst til at træne mere end de anbefalede 2-3 gange pr. uge, kan du med moderat træning motionere hver dag. Moderat træning belaster ikke kroppens led, sener og knogler så meget som aerobic-træning fx gør. Moderat træning kan være en gåtur af ½ til 1 times varighed - daglig eller hver anden dag udover din almindelige træning.

Der er mange argumenter for, at motion er nødvendigt. Nogle ønsker at dyrke seriøs idræt for at nå toppræstationer, og for dem er det måske primært et spørgsmål om, at kroppen får pauser nok. Men for alle os andre handler det om at minimere risikoen for sygdomme både på kort og på lang sigt, samt at nyde godt af det psykiske og fysiske velvære, motion giver. Hvor meget, vi så skal motionere, og hvilken motion, vi skal dyrke, må være op til den enkelte.

Når det kommer til valg af den mest slankende motionsform gælder reglen om, at den bedste motion er den motion, du får dyrket. Med andre ord kan det være fløjtende ligegyldigt, om du ved løb forbrænder langt flere kalorier end ved gang, hvis du hader at løbe, og løbeskoene derfor står ubenyttede hen. Grundlæggende bør du altså finde en motionsform, som du brænder for og derfor vil dyrke med liv og sjæl - uge efter uge. Kun du ved hvilken motionsform, der passer dig bedst.

Se hvor meget du forbrænder ved din træning.

Er du åben over for forslag, er der ingen tvivl om, at de bedste motionsformer er dem, der involverer kroppens store muskelgrupper og presser pulsen i vejret. Klassiske udholdhedsdiscipliner som løb, cykling, svømning, roning og langrend sluger minut for minut en masse kalorier, og egner sig derfor fremragende til slankekuren. Du får et største udbytte, hvis du træner så hårdt, som du kan inden for den tid, du har til rådighed. Har du 20 minutter, så giv den gas. Har du masser af tid til rådighed, så træn så længe du lyster og evner med den intensitet, der passer dig bedst.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...