Læs også

24 planker

kvinde ligger i planken

Hvor længe skal jeg egentlig blive liggende i planken?

Hvor længe skal jeg ligge i planken?

Jeg er blevet anbefalet at lave den såkaldte plankeøvelse, fordi den skulle give en rigtig effektiv træning af mavemusklerne. Men hvor længe skal jeg egentlig blive liggende i øvelsen – den er jo ret hård?

2. august 2012 af I FORM

Planken er overraskende hård, og derfor er det nok at blive liggende i tre gange en-tre minutter. Faktisk vil det være svært for de fleste at ligge i længere tid, fordi man så begynder at hænge slapt med lænden – og så er det bedre at afbryde øvelsen. Hvis du vil være rigtig sej, er verdensrekorden 4 timer og 26 minutter!

Har du aldrig lavet planken før, så fortvivl ikke. Den er let at lave: Du skal bare lægge dig ned på gulvet og hvile din vægt på underarmene og tæerne. Spænd godt op i mavemusklerne, og løft så kroppen op, så du står stiv som en planke fra hoved til ankler.

Planken er en af de allerbedste øvelser for coremuskulaturen, som er de muskler, der støtter op omkring rygsøjlen. Så ud over at få stramme mavemuskler, der giver dig en flot, flad mave, så får du samtidig stabiliseret din rygsøjle og trænet de dybereliggende muskler, der holder bughulen godt på plads.

Vi anbefaler ofte vores læsere at lave plankeøvelsen, fordi man på kort tid får en fantastisk træning af hele coremuskulaturen, som slår mange andre øvelser.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...