Så sund bliver du af at gå

Hardcore træningstimer og benhårde intervaller er ikke den eneste vej til en god grundform og et sundere krop. Et par raske gåture om ugen klarer opgaven til perfektion. Se her hvad du har i vente.

17. juli 2013

1. Du får et sundt hjerte

Dit hjerte er nok det, der klapper allermest i sine små hænder, når du begynder at gå ture regelmæssigt. Din indsats stimulerer kredsløbet og musklerne, så både blodtrykket og kolesteroltallet falder, og dit hjerte bliver så stærkt, at det kan holde de frygtede hjerte-kar-sygdomme fra døren. Over 20 pct. af alle blodpropper i hjertet skyldes for lidt motion, så det betaler sig i stor stil at give den gas på stierne.

2. Du får en tonet krop

Du kan mærke en tydeligt forskel, men du kan også se den. Traveturene forandrer din krop, for samtidig med at den smelter fedtet væk på mave, lår og numse, så opbygger den stærkere muskler. Du vil få faste lår, ben og baller, som ser mere spændstige ud og giver et skønt løft. Vil du hele kroppen rundt, er det en god idé at supplere med styrketræning for arme, øvre ryg og skuldre. Du kan også snuppe at par vandrestave i hænderne – det giver dig det samme.

3. Du holder hjernen skarp

Hvis du følger vores program, forhindrer du hjernen i at svinde ind – noget der ellers automatisk vil ske med årene. Men med 10 ugentlige km (som du snildt får i programmet) har forskningen vist, at du får nemmere ved at huske og holde dig skarp langt op i alderdommen.

Tema

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...