Lad bilen stå og gå! Du får adskillige sundheds-gevinster, hjælper miljøet - og sparer penge på benzin.

Lad bilen stå – 8 fordele ved at gå

Bliv motiveret til at gå mere i hverdagen: der er utallige sundhedsmæssige fordele ved at gå til og fra dagens aktiviteter.

30. januar 2014 af I FORM

8 fordele ved at gå

1. Du styrer fri af Alzheimer

40 minutters gang om dagen får hippocampus-centret i hjernen til at vokse med 2 pct. Det er bl.a. her, du husker. Du mindsker dermed risikoen for alzheimer.

2. Du bremser brystkræft

5 timers gang om ugen reducerer risikoen for at udvikle brystkræft.

3. Du bliver glad i låget

Blot 30 minutters frisk gang får dig i bedre humør. Går du 3-4 gange om ugen, beskytter du dig mod depression.

4. Du vinker farvel til hjertekar-sygdomme

Så lidt som 15-30 minutters gang om dagen reducerer risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdomme med 10 pct.

5. Du slipper for type 2-diabetes

2,5 timers gang om ugen reducerer risikoen for at udvikle type 2-diabetes med mere end 50 pct.

6. Du sænker blodtrykket

Et forhøjet blodtryk kan sænkes med 10 mm Hg, når du går. Har du et normalt blodtryk, kan det sænkes yderligere med 4 mm Hg.

7. Du taber dig

Når du går, er en skøn sidegevinst, at du strammer op og smider de ekstra kilo – helt uden at gøre noget særligt for det.

8. Du holder blodpropper fra livet

En daglig gåtur på 4-5 km sænker kolesteroltallet og niveauet af triglycerid med 20-30 pct., så du ikke så let får åreforkalkning og blodpropper.


Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor ofte spiser du kød?


I FORM anbefaler