Gående maratonløbere
© iStock

9 grunde til at gå en maraton

Der er absolut ingen skam i at GÅ en maraton. Det er mindst lige så sundt, og så slipper man tilmed for skader og lang tids restitution.

14. september 2016 af Therese Zillmier

Derfor skal du gå et maraton

Drømmer du om at gennemføre en maraton, men er du i tvivl, om knæene kan holde til det, eller om formen er god nok? Så overvej at gå distancen. Der skal trænes intensivt, og udstyret skal være i orden, men en maraton på gåben skåner din krop og er mindst lige så sundt som at løbe distancen.

1. Din fedtforbrænding sættes op

Hvis du går 4,6 km/t., forbrænder du ca. 0,7 kcal pr. kg legemsvægt pr. km. Hvis du vejer 65 kilo, vil du altså forbrænde: 1920 kcal

2. Du kan pleje venskaber

Gangtræning er en glimrende mulighed for at motionere, samtidig med at du får vendt og drejet verdenssituationen med træningsmakkeren, veninden eller naboen.

3. Du får et konkret mål

En tilmelding til en maraton kan gøre, at du føler dig mere forpligtet til at træne. Plot træningen ind i kalenderen på linje med alle andre gøremål og faste aftaler i hverdagen.

4. Du kan komme ud at rejse

Måske drømmer du om at (gen)opleve Berlin, Honolulu eller London. Med en tilmelding til en gåmaraton er du et skridt tættere på at få drømmen til at gå i opfyldelse.

5. Du giver dig selv baghjul

Ikke alle har fysik til at kunne gennemføre et traditionelt maratonløb. Men langt de fleste kan træne sig op til at kunne klare det, hvis de går distancen.

6. Du føler dig som en verdensmester!

Følelsen, når du kommer over målstregen, er ikke mindre fantastisk efter at have gået en maraton. Måske er den endda bedre, fordi du ikke har haft kramper, smerter eller sidestik i de sidste mange kilometer.

7. Du kan støtte godgørende formål

Adskillige maratoner verden over støtter godgørende formål. Ved visse løb, fx London Marathon Walk, kan du endda selv vælge, hvilken organisation du gerne vil støtte.

8. Du skal ikke afsætte uger til restitution

Du vil nok være øm dagen efter en gåmaraton, men havde du løbet distancen, ville der utvivlsomt være en større regning, der skulle betales. Det kan tage kroppen adskillige uger, ja op til måneder, at restituere totalt efter et maratonløb, men kroppen er stort set fit for fight allerede et par dage efter en gåmaraton.

9. Du kan nyde oplevelsen

Gang er på alle måder en mere mindful måde at motionere på end løb, idet du ikke kun er til stede i kroppen, men også i dine omgivelser. Dermed er gang med til at reducere følelsen af stress og øge følelsen af velvære.

Nå dine mål i 2017

Måske er du interesseret i...