To kvinder går en tur
© iStock

5 gode grunde til at gå

At gå er én af de nemmeste former for motion. En gåtur har mange af sundhedsfordele. Se bare hvad du kan opnå ved blot at gå 30 minutter om dagen!

22. marts 2017 af I FORM

Det er nemt at gå en tur, og de fleste er nok ikke helt klar over HVOR meget en lille gåtur kan betyde for din sundhed. 

Derudover er en motionsform, som de fleste mennesker kan overskue at give sig i kast med. Se her hvor nemt det er at blive lidt sundere.

1. Humøret påvirkes lynhurtigt

Forskning viser, at en gåtur påvirker dit nervesystem og påvirker dit humør, så du bliver væsentlig gladere. Derudover forbrænder du både kalorier OG opbygger muskelmasse.

2. Du taber dig

Begynder du at gå regelmæssigt vil du relativt hurtigt kunne se forandringer på både badevægten og dit tøj. Gang som motionsform er et meget overskueligt sted at starte, hvis man gerne vil tabe sig. 

Du kan starte med gangprogrammet her. 

3. Du bliver mere kreativ

Et studie fra 2014 viser, at folk, der går, mens de fx skal udtænke noget nyt, har mange flere kreative idéer, hvis man sammenligner med de, der sidder ned, mens de udfolder deres kreativitet.

4. Dine ben bliver flottere

Og de bliver ved med det, hvis du bliver ved med at holde fast i din daglige gåtur. Musklerne styrkes og tonede, og det vil også kunne ses på dine ben og baller. 

Derudover kan den daglige motion forbedre din blodcirkulation.

5. Andre mål bliver lettere at nå

Ved at at gå 30 minutter hver dag, opbygger du en rutine. Det vil sige, at du har langt lettere ved at komme i gang med andre ting og opnå andre gode vaner og rutiner.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor ofte spiser du kød?


I FORM anbefaler