Kvinde sidder på bænk i fitnesscenter

Du skal tage det roligt, hvis du er nybegynder på spinningscyklen

© iStock

Kom godt i gang med spinning

Du kan faktisk forbrænde op mod 600 kalorier i timen, hvis du kommer i gang med denne konditionstræning. Se bare her!

23. marts 2017 af Birgitte Muldbjerg

Hvis du tror, at spinning stort set er det samme som at sætte sig op på cyklen udenfor, så tager du fejl. Spinning er en af de bedste måder at træne konditionen på, fordi du ikke bliver afbrudt af andre trafikanter eller det røde lys i et vejkryds ­- du kan give den gas uden afbrydelser. Og så er de lårmuskler, der bliver aktiveret, nogle af de største i kroppen, og det giver en meget effektiv kalorieforbrænding, når du rigtig kommer i gang. Du kan med andre ord forbedre kroppens sammensætning af fedt og muskler samtidig med, at du kan sænke blodtrykket og også forbedre kolesteroltallet.

Men du kan meget nemt komme til at arbejde for hårdt på spinningscyklen, når du er nybegynder: Hvis du ikke er vant til hård motion, kan du komme til at overbelaste musklerne, så de begynder at frigive et protein, som i sidste ende kan skade nyrerne. Tegn på, at du træner for hårdt, kan være hævede ben eller muskelsmerter. Så tag den med ro i begyndelsen og mærk efter, hvad din krop prøver at fortælle dig. 

Sådan får du mest ud af spinning

  • Spin ikke hver dag – nøjes med 2 til 3 gangen om ugen.
  • Varm op 5-10 minutter hver gang.
  • Brug cykelsko, der kan spændes eller klikkes fast.
  • Kør i 30 minutter, hvor du enten hæver eller sænker belastningen eller øger og sænker intensiteten.
  • Tilpas intensiteten og belastningen efter din form.

God træning!

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...