Sukkerfri måned
© iStock

Yd i november, nyd i december

Elsker du også december med flæskesteg, glögg og konfekt? Det gør vi! Men for at skabe lidt balance og kunne nyde de fede og søde sager, der hører julemåneden til, skærer vi helt ned på sukkeret i november måned. Vil du være med? På #NoSugarNovember deler vi tips og tricks og holder motivationen højt, når sukkertrangen er allerværst.

10. oktober 2017 af Martin Kreutzer

#NoSugarNovember

Dampende varm flæskesteg og iskolde juleøl. December måned er en fest, men også en lang test af din viljestyrke. Hyggen har nemlig en slagside, fordi du risikerer, at kalorierne klæber sig til sidebenene og gør skade på din krop. Det er tabt sundhed, der kan tage måneder at vinde tilbage.

I stedet for at lægge en kedelig dæmper på julemånedens fornøjelser, hvad så med at lade op til festlighederne med en totalt sund november? Sætter du ind på alkohol, motion og søde sager nu, er du godt rustet – og måske foran på point på badevægten – når julen nærmer sig. Dermed har du også en god chance for at ramme nytår i fremragende form og slippe for at skulle starte året med en rødbedekur og hård træning.

Mål: En sukkerfri måned

Sådan gør du

Vælg konsekvent alt sukker fra i november. Kun naturligt forekommende frugtsukker er tilladt. Prøv at være konsekvent fra dag ét, og drop de ting, der har sukker på ingredienslisten. Øvelsen er at vænne dig til kun at spise mad af naturlige råvarer.

Når krisen kradser

Øv dig i at være tilfreds med maden ved at spise langsommere. Bliver du indhentet af din sukkertrang, så kan frugt eller sukkerfri kage blive din redning. Pas dog på med for mange erstatninger for sukkeret. Målet er at vænne sig af med de søde snacks.

Gevinsten

Er du en sukkergris, kan kroppen få abstinenser, der går væk på et par dage. Belønningen er et mere stabilt blodsukker, flere næringsstoffer, og at du med stor sandsynlighed taber et par kilo. 

Er du sukkerafhængig? Tag testen her og få svaret - hvis du tør.

Light-mål: Jeg vil kun spise sukker i weekenden

Lug ud i sukkervanerne som beskrevet ved siden af, men giv dig selv lov til at sænke paraderne to gange i løbet af weekenden. Det kan fx være fredagsslik og en hjemmebagt kage søndag eftermiddag. Du kommer stadig den daglige sukkertrang til livs, men udskejelserne gør, at du vil tabe dig mindre.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...